Trall Uberi seaduse ümber: Uberile meeldib, Taxify peab tagurlikuks, taksojuhtide liitu laua taha ei kutsutud

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Riigikogu erakorraline istung, pildil Eiki Nestor. Foto: Scanpix/PM/Jaanus Lensment

Riigkogu majanduskomisjoni hinnangul on kokkuleppevedu reguleeriva seaduse eelnõu nii kaugel, mis rahuldab kõiki osapooli. Seevastu Taxify leiab, et eelnõu on taksojuhtide poole kaldus.

Ühistranspordi seaduse muutmise eelnõu sätestaks, et taksoteenustele ja kokkuleppeteenusele ette nähtud miinimumtingimused võrdsustatakse ehk kõigil peaks olema tegevusluba, sõidukikaart ja teenindajakaart, kirjutas ERR.

Lisaks tohiksid kokkuleppeveoteenust osutada vaid need inimesed, kes on sõiduki omanikud või auto vastutavad kasutajad.

“Need on praegusel hetkel kõikide osapooltega läbi räägitud ja enam-vähem kokku lepitud. Sellised ettepanekud lähevad majanduskomisjoni ja siis suurde saali, kus kindlasti teine lugemine katkestatakse ja kui kellelgi on veel parandusettepanekuid, on seda võimalik teha,” selgitas majanduskomisjoni esimees Aivar Kokk.

“Kindlasti on asju, mida tahetakse natuke teisiti – Uberi poole pealt ei soovita võib-olla, et peab olema vastutav kasutaja, et saaks ka pereliikmed seal olla – need on läbirääkimiste teemad, aga hetkeseisuga on töörühmas ja komisjoni liikmetega sellistes punktides konsensus leitud,” lisas Kokk.

Taxify: tahetakse luua arusaamatud piirangud, mis ei tee midagi paremaks

Taxify hinnangul on asi kompromissist kaugel.

“Me ei saa kahjuks aru majanduskomisjonis viimati arutatud kokkuleppeveo piirangute eesmärgist. Täna kümnete tuhandete inimeste poolt igapäevaselt kasutatavale teenusele kehtestatakse arusaamatud piirangud, mis ei muuda teenust mitte kuidagi kliendile paremaks,” ütlesid Taxify Eesti juht Steve Truumets ning Taxify kaasasutaja Martin Villig Geeniusele saadetud vastuses.

“Mis on selliste piirangute sisuline mõte kliendi vaatepunktist? Hetkel sellist mõtet ei leia, seega arvame, et eelnõu on kaldus.”

Taxify kaasasutaja Martin Villig Taxify kontoris. Foto: PM/SCANPIX BALTICS

Taxify esindajad tõid murekohtadena välja näiteks asjaolu, et teenust ei saaks osutada sõiduki kasutajad, mis looks olukorra, kus mitmed teenusepakkujad peaks sõitmise lõpetama.

“Meie oleme sellisest piirangust väga nördinud ja suur osa tänaseid kokkuleppevedajaid peaks sõitmise lõpetama, näiteks lapsed või abikaasa ei tohiks pereliikmele kuuluvat autot kasutada. Iga regulatsiooni eesmärk peaks olema kliendile teenuse kvaliteedi tagamine, kuid antud piirang hoopis halvendab klientidele teenuse kättesaadavust ja seeläbi ka kvaliteeti,” ütlesid Taxify esindajad.

Hetkel puudub Taxify’l ülevaade selle kohta, milliseid lubasid juhtidel vaja on, kui palju need maksavad või kuidas neid täpselt hankida.

“Eesti peaks looma uusi võimalusi kokkuleppeveo kui väikeettevõtluse arenguks, mitte seda piirama. Kui antud piirangutega seadus Eesti vastu võetakse looks see Euroopa kontekstis halva pretsetendi, mis ja ei lähe kuidagi kokku e-Eesti innovaatilise kuvandiga,” lisasid Taxify kõneisikud.

“Meie ettepanek on lubada kokkuleppevedusid kõikidele isikutele, kes on auto tehnilises passis kasutajana kirjas ehk kellel on seaduslik alus konkreetse auto kasutamiseks.”

Uber: eelnõu on hästi ette valmistatud

Uber Eesti tegevjuhi Enn Metsari sõnul ei tasu veel teha ennatlikke järeldusi, kuna arutelud on veel endiselt pooleli.

“Sisuliselt on eelnõu eesmärk kasutada e-riigi võimalusi selleks, et kõik kokkuleppevedajate pakkujad vastaksid seaduses esitatud nõetele.  See plaan on väga teretulnud. Hetkel teeme seda taustakontrolli oma juhtidele me ise. Arendame sarnast süsteemi koos Eesti ettevõttega Veriff. Tähtis on see, et tehniline lahendus oleks kiire ja kasutajate jaoks mugav,” ütles Metsar.

Metsari sõnul on eelnõu üldine pilt küll hea, kuid murekohaks on klausel, mis sätestab, et teenust tohib osutada vaid auto vastutav kasutaja, mis Metsari sõnul ei ole kooskõlas eesmärgiga kasutada efektiivselt kättesaadavaid ressursse.

“Reaalselt võtaks antud nõue sadadelt inimestelt, kes hetkel kokkuleppevedusid pakuvad, ära võimaluse paindlikuks sissetulekuks. Lisaks väheneks teenuse kättesaadavus nendele juba üle 50 000 elanikule, kes majandusministeeriumi tellitud uuringu kohaselt täna kokkuleppevedusid kasutavad,” ütles ta.

Metsar viitas ka asjaolule, et säärane piirang võib olla vastuolus Euroopa Liidu konkurentsisätetega. “Antud piirang ei ole proportsionaalne, vaid on hetkel kunstlik sisenemisbarjäär.”

Erinevalt Taxify’st ei leia Metsar, et eelnõu oleks kaldus ning leiab, et see on hästi ette valmistatud. “Meilegi meeldib, et taksofirmad on olnud laua taga ning tulemus on kokkuvõttes loodetavasti siiski hea. Nagu öeldud, siis arutelud käivad edasi ja usutavasti leiame vastused ka praegu veel lahtistele küsimustele,” ütles Metsar.

Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar tutvustamas Uberi äppi. Foto: Eero Vabamägi/Postimees

Eesti taksoettevõtjate liit: meid pole laua taha kutsutud

Eesti taksoettevõtjate liidu juhatuse liikme Raul Kalevi sõnul ei ole liitu arutluslaua taha kutsutud, seega ei oma ta asja kohta detailset informatsiooni.

Kalevi sõnul on seniste eelnõu versioonide ja ka paranduste peamised murekohad seisnenud asjaoludes, et lahendatakse probleemi, mida pole kunagi olnud, kuna tema sõnul on kokkuleppevedude laadne teenus taksoteenuse näol juba aastaid töötanud.

Kalev tõi probleemina välja ka selle, et sõidujagamine saaks olla seadusega kooskõlas vaid siis, kui kokkuleppevedajad ja taksojuhid kannaksid samu kulusid ja kohustusi ning omaksid samu võimalusi. “Nagu aru saan, on neid püütud sammhaaval lähendada, kuid ja kas nad ka praegu uues versioonis on samaväärset konkurentsi tagavad, julgen natuke kahelda,” ütles ta.

Kalev ütles, et kompromiss, mille kallal hetkel töötatakse, viib asja kaugemale kokkuleppeveondusest ning pigem lähemale klassikalise taksondusele ning küsimuseks pole enam see, kumma tegevusega on kergem alustada, vaid sellest, kumb on kasulikum.

“Mis aga puudutab kogu selle seaduse praktikas rakendumist, siis on mul endiselt kuri kahtlus, et see ei hakka toimima seni, kuni platvorme ja taksofirmasid võrdselt ei litsentseerita ja neile ei panda kohustust ise oma juhtide eest vastutada,” lisas Kalev.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.