Tesla-ekspert Mario Kadastik: Faraday Future on Teslast ligi kümme aastat maas

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
mariokadastik.jpg
Eesti esimese Tesla elektriauto omanik Mario Kadastik. Foto: Sander Ilvest, Scanpix/PM

Las Vegases toimuva tehnikamessil CES on kõige rohkem kumu üles kütnud kahtlemata uhiuus autofirma Faraday Future (FF), mis esitles oma esimest sõidukitFFZERO1. Nii firma ise kui press on selle ristinud "Teslakilleriks" ehk masinaks, mis peaks konkurentsis elektriautole ära tegema. Küsisime uudisele kommentaari Eesti Tesla-eksperdilt Mario Kadastik, kes veab ka elektriautode rentimise äri.

"Faraday Future’ikohta ütleks, et Tesla killer ta kindlasti hetkel ei ole,” ütles Kadastik. "Nagu ei ole ka kõik muud, kes ennast Tesla killeritena reklaamivad – Tesla killer on tore termin, kuna nii saab uudistesse sõna Tesla sisse ja siis on meediakajastus parem,” muigas Kadastik.

Kadastiku sõnul tõiFF Las Vegases CES-i messil välja oma ideeauto FFZERO1 ja platvormi tutvustuse, kuid auto on tootmisest veel mitme aasta kaugusel ning on võib-olla võrreldav Tesla Roadsteriga. "FF on hetkel umbes selles faasis, kusTesla oli aastal 2005 ehk siis kümme aastat Teslast maas. Kui FFZERO1 isegi tuleb välja näiteks 2018. aastaks, siis konkureerib ta siiski turul, mida Tesla väga ei üritagi murda, ehk hüperautodes. See on omaette nišiturg,” põhjendas Kadastik.

Tema sõnul ehitas Tesla esimese autona Roadsteri selleks, et demonstreerida skeptikutele, et elektriauto võib olla seksikas ning pika sõiduulatusega, lisaks finantseeris firma esimeste tellijatega äri käivitamist.

Aasta pärast toodab Tesla miljoneid autosid

"Tesla peamine eesmärk on alati olnud Model 3 ehk massituru auto,” meenutas Kadastik. “Model S ja Model X on ka vaid sammud teel sinna, mis aitavad tootmist skaleerida ja brändi kinnistada. Iga samm on olnud madalamasse hinnaklassi.” Kui Tesla Roadster oli hüperauto ehk üle 110 000 dollari maksev kahekohaline sportauto, siis Model S ja X on luksussedaan ja -SUV hinnaga 60 kuni 140 000 dollarit. "Model 3 on massiturule mõeldudpremium-auto hinnaklassis 35 kuni 60 000 dollari."

"FF on aga isegi oma imelise platvormiga – kui see tõesti saab valmis ja rentaabel on, mis vajab veel tõestust – siiski umbes kümne aasta kaugusel sellest, kus Tesla hetkel on,” hindas Kadastik. "Seega ei saa ta olla väga killer.”

Aasta pärast toodab Tesla Kadastiku sõnul miljoneid autosid aastas ja on juba välja toonud neljanda põlvkonna sõidukiplatvormi.

Tesla peaeesmärk on tehaelektriauto massiturule

Tõeliselt saaks Tesla killeriks lugeda autotootjat, kes toob välja 3. seeria BMW-ga võrreldavas klassis auto ja hakkab seda massiivselt tootma,” arvas Kadastik. Konkurendiks ei saaks aga lugeda autotootjat, mis toob välja auto, mis võistleb ainult ühe kahe näitaja poolest Tesla Model SP90D-ga. "See tähendab lihtsalt, et pole aru saadud, mis on Tesla pikaajaline äriplaan. Tesla isegi juba ammu ei tooda Roadstereid, nii et hetkel ei oleks tegemist isegi otsese konkurentsiga."

Kadastiku sõnul kehtib eelnev ka teiste automudelite kohta, mille kohta tootjad kasutavad silti “Tesla killer” nagu näiteks Porsche E. “Need ideeautod üritavad Teslaga konkureerida kiirenduse ja muu sellise osas, aga unustavad ära mis on peamine eesmärk: affordable electric cars that drive long distance ehk taskukohased elektriautod, mis sõidavad pika vahemaa."

Foto: Sander Ilvest (PM/Scapix)

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.