Telia ruuter lõi kliendi koju kaitsmata Wi-Fi, Telia sõnul kasutas klient ruuterit lihtsalt valesti

Tähelepanelikud kodanikud Facebooki grupis “Itimehed” avastasid ohtliku turvaaugu Telia ruuterites, mis loovad lisaks olemasolevale võrgule ka avatud Wi-Fi võrgu, mida igaüks võib oma äranägemise järgi kasutada. Telia sõnul pole aga viga ruuterites, vaid selles, et inimesed kasutavad seadmeid valesti.

Probleemi leidja kirjeldusest selgub, et mure seisneb Telia pakutavatel Inteno ruuteritel olevas tarkvaras. Kasutaja ise ühtegi viga koduse võrgu ülesseadmisel enda sõnul teinud ei ole. Võrk peaks olema kaitstud tulemüüriga ning ruuteri sätted on seatud nii, et võrk oleks ligipääsetav vaid parooliga.

Samas kui kasutaja koju saabusid külalised, said viimased muretult sisse logida koduomaniku jaoks tundmatusse Broadcom võrku, mis ei olnud kaitstud ühegi parooli või muu turvameetmega.

See on aga koduse võrgu turvalisuse seisukohast väga ohtlik, kuna lubab internetiühendust kasutada sisuliselt igaühel ning soovi korral ka väärkasutada. Näiteks omaniku IP-aadressi pealt rämpsposti saata või panna toime küberründeid. Samuti on nii võimalik jälgida võrguliiklust.

Klienditoest abi ei tulnud

Omapärane on aga see, et kui kasutaja murega Telia poole pöördus, sai ta sealt vastu vaid automaatvastuse ning abi ei tulnud. Mure lahendas lõpuks omanik ise ruuteri tarkvara uuendamisega.

Telia sõnul viibis abi põhjusel, et taoline juhtum on harukordne ning vajas tavapärasest pikemat selgitustööd. Lisaks on klienditugi praegu üsna koormatud seoses augusti alguses vabalevist kadunud TV3 ja Kanal 2-ga. Telia on juhtumi pärast kliendi ees vabandanud ning kinnitab, et murega tegeletakse edasi.

Telia: Viga ei ole seadmetes, vaid vales kasutuses

Telia telekommunikatsiooni teenuste allüksuse juhi Kalle Arula sõnul on aga mure hoopis selles, et kliendid kasutavad teinekord seadmeid valesti ning turvaauk võib tekkida ettevaatamatusest.

“Antud oht ei tulene otseselt tarkvarast, vaid valest kasutusest. Nimelt asjaolust, et selle asemel, et kasutada Telia soovitusi, mis tulevad ka esimese vastena Google’ist välja, soovivad IT-entusiastid oma võimeid proovile panna ja süsteemide seadistustega katsetada,” ütles Arula kommentaaris Geeniusele.

“Ühelgi väljastataval ruuteril sellist probleemi, ka kasutaja kaasabil, ei ole. Küll aga saavad vanema firmware‘ga (püsivaraga – toim.) ruuteri kasutajad oma ruutereid valesti häälestades (interface konfiguratsiooni kustutades) endale Broadcomi vaikeseadistustega Wi-Fi tekitada. Aktiivseid valesti ümberseadistajaid pole palju. Sel aastal on selliseid juhtumeid olnud mõned üksikud. Tegime neile esmajärjekorras tarkvara uuenduse,” sõnas Arula.

Telia andmetel pole sellised juhtumid laialdaselt levinud. “Läbi aja on selliseid juhtumeid, kus kasutaja ei ole lähtunud Telia soovitustest ja tekitanud endale katse-eksitusmeetodil ruuteri seadeid muutes Broadcomi vaikeseadistustega Wi-Fi, olnud mõniteist,” ütles Arula.

Telia sõnul ei oodata klientidelt ka seda, et inimene enda koduse võrgu juures mitte midagi ei muuda, lihtsalt tuleb lähtuda ettevõtte soovitustest. “Muuta võib ikka, aga seda tuleks teha korrektsel viisil, lõpuni ja soovitusi jälgides. Alati võib meiega ühendust võtta ja nõu küsida,” ütles Arula.