Tehisintellekt võitis inimkonna parimat Go-s ja seda oli oodata, ütleb Jaan Tallinn

goboard.jpg

Arvuti on võitnud parimaid inimmängijaid males, Kuldvillakus ning nüüd seljatas meid ka keerulises Go-s.

Google'i programm AlphaGo võitis Soulis peetud mänguseerias maailma tšempioni lõunakorealast Lee Se-doli vankumatu 3:0 paremusega. Ja see pole üldsegi väga ootamatu areng, hindas AlphaGo loonud firmasse investeerinud Jaan Tallinn Geenius.ee-le.

Go, milles on pea lõputu hulk kombinatsioonide käikudest, et mustad nupud saavutaks valgete ees ülekaalu või vastupidi, on aastatuhandeid vana lauamäng. Just suhteliselt suure mänguvälja tõttu on arvutil võimatu kõiki käike ette kalkuleerida, mistõttu pole arvutid suutnud seni inimesi mängus võita.

Google'i AlphaGo näitas nüüd aga, et tehisintellekti loomises on see verstapost käes. Tarkvara on pärit Suurbritannia ettevõttest DeepMind, mille teadlased tegelevad tehisliku närvivõrgu arendamisega, tänu millele suudab arvuti tehisintellekt matkida ja õppida inimtegevusest. Firma üks varaseid investoreid ja nõustajaid oli Jaan Tallinn, kes on tuntud ennekõike ühena Skype'i loonud inseneridest ja tehnoloogiaettevõtjana. 2014. aasta jaanuaris ostis DeepMindi ära Google.

Foto: Lee Jin-man (AP/Scanpix)

AlphaGo ongi Google Deepmindi tehnoloogial töötav tarkvara, mis on suutnud nüüd võita nii Euroopa kui maalima tšempionit Go-s. "Kui ma õigesti mäletan, siis 2012. aastal oli mul David Silveriga (DeepMindi teadlane – H.L.) vestlus, kus ta ennustas selle juhtumist ca viie aasta pärast. Ehk siis umbes nüüd," rääkis Tallinn.

Tallinn viitas kolmanda võidu järel antud kommentaaris, et kuigi tegu oli jõukatsumisega ühes konkreetses lauamängus, on AlphaGo taga all olevad tehnoloogiakihid oluliselt laiendatavad mujale.

"Oluliseks teeb selle arengu peamiselt see, et tegu on küll kitsa valdkonnaga, aga siiski väga üldise AI (artificial intelligence, ingl tehisintellekt) meetodiga, mida saab ka teistes valdkondades rakendada," selgitas Tallinn.

Foto: Christopher Michel

Tehisintellekti arengu ja AlphaGo võidu paremaks mõistmiseks soovitas Tallinn järgmisi kahte artiklit, milles oleva analüüsiga ta oma sõnul nõustub.

Arizona ülikooli teadlane Miles Brundage võrdleb oma postituses seda, kas AlphaGo ja DeepMindi edu taga on lihtsalt suurema hulga arvutusvõimsuse andmine tehisintellekti käsutusse või areng seda käitavates algoritmides.

Tehisintellekti uurimisinstituudi teadlane Eliezer Yudkowsky kirjutab aga sellest, miks AlphaGo tegi mängus äärmiselt veidraid ja ebaharilikke käike, mis professionaalseid Go-mängijaid ja -kommentaatoreid pani esmalt arvama, et arvuti on teinud vigu. 

Yudkowsky kirjutab muuhulgas kokkuvõtteks, et tehisintellekt on inimesest kas määratult rumalam või määratult targem. DeepMind valis matšiks ette kindla aja, mitte ei esitanud väljakutset siis, kui tehnoloogia paistis olevat just parasjagu tark. Seetõttu ei olnudki tema sõnul tõenäoline, et sellest tuleks tasavägine matš, üks pool pidi ülekaalukalt võitma. Yudkowsky resümeerib, et tehisintellekt oli parima inimesega enam-vähem samal tasemel ühel hetkel – ja see hetk oli ära umbes tänavu jaanuari viimasel nädalal.

 

Avafoto: Matt Ryall, Jaan Tallinna portree: Christopher Michel