Tarbijakaitse uurib Nuti-Mati seaduslikkust, RIA sõnul ei pruugi Facebookis Eesti seadused kehtida

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
nuti_mati.png

Tarbijakaitseamet alustas vastuolulise internetiturvalisuse kampaania asjus menetlust võimaliku reklaamiseaduse rikkumise pärast.Nuti-Mati karakteritellinud riigi infosüsteemi ameti hinnangul ei pruugi Eesti seadustest üleastumine olla probleem, kuna kampaaniamaterjalid ripuvad välismaises Facebooki serveris.

Eelmisel nädalal kirjutasime kohtlasest Nuti-Mati karakterist, mille taga on SA Vaata Maailma projekt Nutikaitse 2017. Nuti Mati on osa 120 000 eurot maksnud teavituskampaaniast. Karakter tutvustabviise, kuidas teha oma elu internetis ning nutimaailmas lihtsamaks. Näiteks jagab tegelane õpetussõnu, kuidastelefonilt eemaldada ekraanilukku või tasulisi äppe ilma rahata alla laadida.Artiklit ilmestanudNuti-Mati videod on tänaseks YouTube'ist eemaldatud. Videote eemaldamise aeg langeb kokku ajaga, mil nende vastavust reklaamiseadusega hakkas menetlema tarbijakaitseamet.

Parandamata videod on Facebookis alles

Esimene küsimus oli, kas Nuti-Mati videod internetikeskkondades üleüldse on käsitletavad reklaamidena.

"Kuna teavituskampaania Nutikaitse 2017 eesmärgiks on vähemalt kaudselt ka isiku käitumise avalikes huvides suunamine – nutiseadmete turvalisuse osas Eesti inimeste teadlikkuse tõstmine ja hoiakute muutmine – leiame, et tegemist on reklaamiga reklaamiseaduse tähenduses ning seega on vajalik järgida reklaamiseaduse nõudeid,"kommenteeris tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda.

Põhiline probleem reklaamiseaduse järgimisel on see, et videost peab olema selgelt aru saada, et tegu on reklaamiga. "Reklaami põhinõuete kohaselt peab reklaam tavalise tähelepanu korral olema selgelt eristatav muust teabest ning selle sisu, kujundus ja esitlusviis peavad tagama arusaamise, et tegemist on reklaamiga," rääkis Kalda.

"Samuti peab reklaamis selgelt eristatavalt sisalduma reklaami tellija nimi, tema registreerimisel olev või registreeritud Euroopa Ühenduse kaubamärk või domeeninimi. Silmas tuleb pidada ka seda, et eraldi etappidena avalikustatud reklaamile kohaldatakse reklaamiseadusest tulenevat nõuet 15. päevast reklaami esimese etapi avalikustamisest arvates," täpsustas Kalda.

Kalda sõnul võtsid nad SA-ga Vaata Maailmaühendust ning palusid kontrollida üle kõnealuse kampaania raames valminud reklaamid ning lisada vajadusel puuduvad tellija andmed (RekS § 3 lg 2).Enne tavapraktika korras alustatud menetluse lõpuleviimist ei saa Kalda sõnul tarbijakaitseamet üheselt öelda, kas kampaania on seadusega vastuolus või mitte.

Kuigi YouTube'ist on originaalvideod tänaseks eemaldatud, on need endiselt alles Nuti-Mati Facebooki lehel, millele ei ole lisatud tellija kohta käivaid andmeid ega muud täpsustavat informatsiooni. Ainus viide sellele, et Nuti-Mati on väljamõeldud karakter, millelon suurem agenda, peitub Facebooki lehe profiilis.

RIA: reklaamid on Facebookis, mis pole Eesti jurisdiktsioonis

Nuti-Mati teavituskampaaniatellisriigi infosüsteemi amet(RIA)riigihankega. Kampaaniapeategelane justkuiõpetataks, kuidas internetist laadida allapiraattarkvara (tasuta äppe), kuidas paroole peaks hoidma prinditud kujul ja nähtaval kohal ning tarkvarauuendustest hoidumist.

Uurisime seetõttu kampaania tellinud RIAlt, kas sellega ei rikuta seadust, mille kohaselt reklaam ei tohikutsuda üles käituma õigusvastaselt või rikkuma üldisi moraalinorme, õigustada õigusrikkumist või esitada valeteavet.

RIA kommunikatsiooniosakonna juhataja Rauno Verisõnul jääbvõimalik vastuolu reklaamiseadusega arusaamatuks ja tema sõnul onRIA kindel, et kampaaniaga reklaamiseadust ei rikuta.

Samas viitasVeri tõigale, etsotsiaalmeedias levitatud videod ei pruugigi langeda Eestiskehtiva reklaamiseaduse alla.

“Selgitame, et nii nagu teistegi Riigikogu poolt vastu võetud seaduste ja nende alusel antud madalama astme õigusaktide kehtivus on piiritletud Eesti Vabariigi jurisdiktsiooniga, nii on see ka reklaamiseaduse puhul. Teie poolt viidatud üles laetud videomaterjal avalikustati suhtluskeskkonnas Facebook. Kuna eelmainitud suhtluskeskkonna suhtes kohaldatakse eelkõige selle registreeringu asukohamaa õigust, milleks ei ole Eesti õigus, ei kuulu reklaamiseaduse sätted üks-ühele antud juhul automaatselt kohaldamisele. Kahtlemata ei tähenda see, et riigiasutus võiks reklaami esitlemisel üle astuda talle seadusandja poolt antud volituste piiridest,”teatasVeri kirjalikus kommentaaris.

“Tänu kampaania humoorikale ülesehitusele on see olnud teiste omataoliste reklaamidega võrreldes silmapaistvam ja pälvinud tähelepanuväärset populaarsust. Kuna huumoriga rikastatud reklaam ei sea piire selle sihtrühmadele, oleme tänu kõnealusele kampaaniale jõudnud väga erinevate kasutajagruppideni, mis omakorda toob kaasa kasutajate teadlikkuse tõusu,” lisas Veri.

Samas lükkas Veri vastutuse RIA pealt ära reklaamiagentuurile.Tema sõnullasub hankemenetluse raames tellitud tööde puhulõigusaktide järgimise nõue tööde teostajal – antud juhul riighanke võitnudreklaamiagentuuril Tank.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.