Suur uudis: Smart-ID on tänasest võrdne omakäelise allkirja ja ID-kaardiga

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Martin Mets

Eestis levinud digitaalne isikutuvastusteenus Smart-ID sai seaduse silmis võrdseks omakäelise allkirjaga. Teenus pakub nüüd veel kõvemat konkurentsi ID-kaardile ja mobiil-IDle, mis on juriidiliselt võrdsed, kuid ebamugavamad kasutada.

Uudise kuulutas välja teenust arendava SK ID Solutionsi juht Kalev Pihl, kelle sõnul läbis Smart-ID edukalt Saksamaa turvasertifitseerija TÜViT tehtud kvalifitseeritud e-allkirja andmise vahendi auditi.

Kui ID-kaardi kasutamine eeldab alati kaardilugejat ja arvutis toimivat tarkvara, siis Smart-ID puhul on vaja vaid esmakordsel registreerimisel ID-kaarti või mobiil-IDd.

Tänase seisuga on Eestis Smart-ID kasutajaid 341 803, kogu Baltikumis üle 1 326 816.

Olemasolevat Smart-IDd peaks uuendama

Oluline on tähele panna, et ainult alates tänasest 8. novembrist Smart-ID registreerunud kasutajad saavad automaatselt kõige kõrgema taseme digiallkirja, mis on seaduse järgi võrdne omakäelise allkirjaga.

Varasemalt registreerunud kasutajad, kes soovivad Smart-IDga anda samale tasemele vastavat digiallkirja, peavad uuendama oma Smart-ID rakendust ning uuesti registreerima Smart-ID konto. Seda protsessi saab teha sama moodi mobiil-ID või ID-kaardiga.

Praegustes e-teenustes pole siiski veel vahet, kas inimene kasutab enne või pärast 8. novembrit registreeritud Smart-IDd, ent edaspidi võidakse selliseid nõudmisi esitada.

Mis on mis?

Euroopas kehtiva elektroonilise identiteedi määruse järgi on sätestatud kolm taset kõige nõrgemast kõige tugevamani. Kõige kõrgemat taset nimetatakse “kvalifitseeritud e-allkirjaks” ehk Qualified Signature Creation Device (QSCD). Eesti keeles tähistatakse sama asja lihtsalt sõnaga “digiallkiri”, kuna kõige kõrgemale tasemele on vastanud meil levinud ID-kaart ja mobiil-ID.

Kaks aastat tagasi loodud Smart-ID pole seni kõige kõrgemale tasemele vastanud. Seepärast pole saanud seda kasutada riiklikes e-teenustes ning mobiilioperaatorite sõnul on see põhiline puudus ning mobiil-ID eelis.

Pikk protsess

Kalev Pihl ütles, et Smart-ID sertifitseerimine oli pikk ja õpetlik kogemus. “Me oleme tõesti kogu meeskonnaga ülimalt õnnelikud, et saame oma klientidele lõpuks pakkuda seda, mida nad on pikalt oodanud. Smart-ID sertifitseerimine tootena annab tulevikus kindlasti kasutamiseks uusi võimalusi, mis muidu oleks jäänud püüdmatuks. See on garantii nii e-teenuste pakkujatele kui tavakasutajatele, et Smart-ID on väärt usaldust, mida talle on juba omistatud ning avab ukse uute kasutusjuhtude tekkeks. See on väga oluline muudatus kõikidele Smart-ID kasutajatele, keda on praeguseks rohkem kui Eestis on elanikke,” ütles Pihl.

Pihla sõnul pole aga see veel kindlasti viimane uudis teenuse vastavuse osas kehtestatud normidele ning SK soovib kindlasti jätkata ka Smart-ID kui identimisteenuse hindamist liikmesriikides, kus teenus kättesaadavaks tehakse. Hetkel see veel võimalik pole olnud, sest vastav õigusruum on kõikjal alles kujunemas.

Täpsustatud Smart-ID kasutajate arvu.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.