Taxify kaasasutaja Martin Villigu sõnul saavad Ukrainas head arendajad juba netopalka 3000-4000 dollarit. Kui need arendajad õnnestub Eestisse võrdse palga peale meelitada, siis maksukoormus on riikide vahel nii suur, et palgakulu kasvab kohe ligi 7000 euroni. “Suur osa startup-ettevõtete kapitalist läheb riigimaksudeks,” võttis Villig probleemi kokku.
Selle tulemusel ei suuda Eesti ettevõtted edukalt konkureerida Ida-Euroopa heade IT-professionaalide ülemeelitamiseks. Villigi sõnul on tulemus see, et Eesti startupide vahel käib kibe töötajate üleostmine, mis on valus kõigile.
Teleporti kaasasutaja Sten Tamkivi sõnul juhtub ilma sotsiaalmaksule lage kehtestamata nii, et tipptöötajate kõrge palga puhul on maksukoormust võimatu õigustada. “Kui 1000-eurose brutopalga pealt on sotsiaalmaks ehk ravikindlustus 300 eurot, siis saavad kõik sellest aru. Kui 10 000-eurose palga puhul tuleb maksta 3000 eurot, siis on vahe väga suur.”
Nii on Eesti ettevõtetel raske maailmas tööjõu pärast konkureerida, sest näiteks Londonist arendaja Eestisse tööle võtmine on Eesti ettevõttele palju kallim kui sealsele ettevõttele.
Automaksu arvelt
Minister Palo ütles, et tema oleks küll maksuerisuste poolt, aga valitsuskoalitsioonipartnerid ei lasknud seda teha. Palo tunnistas ettevõtjatele, et tegelikult oli järgmise aasta riigieelarves arvestatud 20 miljoni euroga maksuerisuste loomiseks, mille oleks katnud autode registreerimise maksu kehtestamine. Valitsuskoalitsioon automaksu luua ei otsustanud, seetõttu kadus ka võimalus maksuerisuste tegemiseks.
Tamkivi rõhutas, et tema nägemuses ei peaks startup-ettevõtted saama üksi mingit erikohtlemist või erisusi, vaid neid peaks vaatama ülejäänud majanduse pilootprojektina.