Smart-ID abil saab nüüd sisse logida Swedbanki ja SEB panka

Uus digitaalne isikutuvastusvahend Smart-ID on nüüd saadaval kahe Eesti suurima panga Swedbanki ja SEB kanalites.

Smart-ID abil saab sisse logida nii mõlema panga veebilehel ehk internetipangas kui ka mobiiliäpis ehk mobiilipangas. Mobiilis tuleks uuendada mõlema panga äppe, Smart-ID tugi on nii Swedbanki Androidi kui iPhone’i äpis ja SEB Androidi ja iPhone’i äpis.

Kuidas mobiilipanka sisse logimine käib?

Smart-ID abil sisse logimiseks peab telefonis olema Smart-ID äpp (Androidi või iPhone’i versioon) ja esmakordsel avamisel tuleb end seal registreerida. Selleks on vaja kas olemasolevat internetipanga kontot või mobiil-ID-d, aga konto saab teha ka ID-kaardiga arvutist aadressil smart-id.com/register.

Täiendatud 14:40: Smart-ID äpp pole hetkel siiski iPhone’ile saadaval. SK ID Solutions AS lisateenuste ärijuht Liisa Lukin ütles, et äpi uus versioon ei jõudnud rakendustepoodi, kuna Apple’i-poolses kinnitusprotsessis tekkis viivitus. Hetkel pole teada, millal iPhone’ile Smart-ID äpp saadavale tuleb.

Edasi tuleb panga äppi sisse logimisel ennast tuvastada Smart-ID abil.

Selleks tuleb sisestada oma panga kasutajatunnus (SEB) või number (Swedbank) ja isikukood. Järgmiseks näitab pangaäpp kontrollnumbrit ja peaaegu koheselt annab telefonis teavituse Smart-ID äpp, et käimas on sisselogimine.

Kui hüpata Smart-ID äppi, tuleb seal sisestada PIN1 kood ja minna tagasi pangaäppi, mille järel ongi inimene panka sisse logitud.

Smart-ID abil pangaäppi sisselogimine: esmalt sisesta kasutajatunnus ja isikukood, seejärel hüppa Smart-ID äppi ja sisesta PIN1. Foto: Geenius.ee

Makseid allkirjastades on protsess samasugune, kuid Smart-ID äppi hüpates tuleb sisestada PIN2 kood.

Aga internetipanka?

Internetipangas on lugu täpselt samasugune. Kui swedbank.ee või seb.ee lehelt panka sisenema hakata, on nüüd seal uus valik Smart-ID. Kasutajatunnuse sisestamise järel hüppab ette kontrollnumber ja sama tuleb ette ka telefonis olevas Smart-ID äpis. PIN-i sisestamise järel on toiming tehtud.

Smart-ID plussid ja miinused

Smart-ID peamine pluss ja erinevus võrreldes teiste autentimisvahenditega on see, et (pärast esmakordset Smart-ID kasutuselevõtmist) on isikutuvastuseks või allkirjastamiseks vaja ainult internetiühendust. Näiteks mobiil-ID puhul liiguvad toimingud üle SMSi, mis tähendab nii teenustasusid kui ka vajaduse üleüldse sobiv SIM-kaart hankida. Paroolikaartidel on aga palju madalam turvalisus.

Smart-ID puhul käib sisselogimine ja digiallkirjastamine aga turvaliselt nii, et telefonis (kus asub Smart-ID äpp) on vaja vaid internetiühendust.

Samas on seaduse silmis Smart-ID suurim miinus see, et sellega antud digiallkiri pole juriidiliselt võrdne oma käega antud allkirjaga – erinevalt näiteks ID-kaardist. Sellise staatuse saamine nõuab täiendavat rahvusvahelist sertifitseerimist, ütles SK ID Solutions AS lisateenuste ärijuht Liisa Lukin, ja ilmselt saab see valmis sügiseks.

Praktikas see Eesti inimese jaoks palju ei muuda. Täna teatasid pangad, et aktsepteerivad Smart-ID-d täielikult näiteks panka sisse logimiseks (isikutuvastuseks) ja digiallkirjade andmiseks. Ainsa erandina ei saa Swedbankis Smart-ID abil sõlmida eraisiku käenduslepingut, ütles panga digitaalsete teenuste osakonna juht Agnes Oidsalu.

Kuigi riigiportaalidesse otse Smart-ID-ga ei saa, siis tegelikult on see võimalik küll: tuleb Smart-ID-ga logida ühte internetipankadest ja sealt edasi liikuda lingile “e-teenused panga kaudu”.

Smart-ID-ga saab internetipanka, sealt edasi riigiametite portaalidesse.

Nii saab ainuüksi Smart-ID-d kasutades siseneda näiteks eesti.ee riigiportaali, maanteeameti iseteenindusse, maksuameti iseteenindusse ja mujale.