Kuni pooled eestlased ostavad telefoni järelmaksuga, kuid operaatorite kinnitusel maksmisega probleeme ei teki

Võimalus saada telefon kätte selle eest kohe midagi maksmata on olemas iga operaatori juures. Sidefirmade andmed näitavad, et järelmaksu võimalust kasutavad kuni pooled kliendid ning populaarseteks brändideks, mida järelmaksuga ostetakse, on näiteks Apple ning Samsung.

Telia Eesti finantseerimise ja lisaväärtusteenuste valdkonna juht Maksim Melamed lausus, et laias laastus kasutab järelmaksu võimalust seadmete soetamisel ligi 50% klientidest. “Omalt poolt oleme muutnud järelmaksuga tasumise klientide jaoks võimalikult soodsaks ja paindlikuks. Näiteks mitmete kampaaniate puhul pakume kliendile võimalust kasutada järelmaksu puhul 0-eurost sissemaksu ja 0-protsendist intressi,” lisas ta.

Lähtuvalt vastutustundliku laenamise põhimõtetest hindab firma igal lepingu puhul tarbija suutlikkust võetud kohustuste täitmisel. “Sellel on olnud positiivne mõju, kuna kliente, kes jäävad maksegraafiku täitmisega hätta, on väga väike hulk,” märis Melamed.

Üldjuhul jääb näiteks nutitelefoni puhul kuumakse kuni 50 euro piiresse.

Apple’i seadmed lendavad riiulitelt

Tele2 kommunikatsioonijuht Kertu-Kätlin Käis lausus, et järelmaksuga ostetakse eelkõige seadmeid, mis maksavad 350 ja rohkem eurot ning siin ei mängi suurt rolli seadme tootja.

Populaarseimad on Apple’i, Samsungi ja Huawei tooted. Järelmaksuga seadmete ostjate osakaal kõikidest müükidest kuus on keskmiselt 35-40 protsenti.

“Tunnetame siinjuures üleüldiselt majanduskasvu mõjusid, kuna telefonid, mida soetatakse on järjest kallimad – BRC Market Expertsi poolt avaldatud statistika kohaselt ostetakse tänavu keskmiselt 70 eurot kallimaid nutiseadmeid kui kolm aastat tagasi,” lisas ta.

Ta märkis, et järelmaksu andmisel on firmal kohustus kontrollida kliendi krediidivõimekust ja see aitab juba eos paremini hinnata, kas on oht, et klient võib jääda võlgu. “Suur osa järelmaksuklientidest on ka ise väga vastutustundlikud laenajad ning võtavad endale vaid nii palju kohustusi, kui nad suudavad tasuda,” ütles ta. “Näeme, et pigem jäädakse järelmaksuga ja arvega hiljaks lihtsalt unustamise tõttu. Pärast meeldetuletuse SMSi saatmist tasutakse arved ning tegelikult on pikaaegsete võlglaste hulk kõigist meie klientidest vähem kui 1%, millest omakorda seadme järelmaksu võlglased on umbes pooled.”

Elisa pressiesindaja Taavi Teder ütles, et Elisa ei paku järelmaksu, vaid võimaldab klientidel tasuda seadmete eest intressivabade osamaksetena. “Seetõttu on tasumine klientidele jõukohane ja võlgu jäädakse haruharva,” lausus ta.