Miks Facebook Eestis sarnaselt kohalikele ettevõtetele makse ei pea maksma?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
facebook-piksel.jpg

Facebook on Eestis küll laialdaselt levinud, kasutajate seas populaarne ning teenib ka siinsete klientide pealt reklaamitulu, kuid sellest hoolimata ei ole sotsiaalvõrgustiku tegevus Eestis maksustatav.

Maksu- ja tolliamet avalike suhete juhi Rainer Lauritsa sõnul peitub põhjus, miks Facebook Eestis makse maksma ei pea asjaolus, et välisriigi äriühingu tulu on Eestis maksustav vaid juhul, mil välisriigi äriühingu tegevus on toimunud Eestis. Seega kui ettevõte tegutseb Eestis, peaks see justkui makse maksma. Kuid leidub erandeid.

“Näiteks vaid veebilehe kättesaadavus Eestis või reklaami näitamine Eestis ei tekita alust maksukohustusele Eestis, seda ei loeta teenuse osutamiseks Eestis,” ütles Laurits.

Laurits selgitas, et Eestis teenuseid osutades või kaupu müües tuleb arvestada Eesti maksuseadustega, kuid maksustamist mõjutavad riikidevahelised tulumaksuga topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise tõkestamise lepingud või muud välislepingud. See tähendab, et on paigas lepingud, mis ei lase Facebookilt nõuda tulumaksu näiteks riigis, kus on nende peakontor ja tulu välja võetakse ning riigis, kus nad veel tegutsevad, näiteks Eestis.

“Tulumaksuga topeltmaksustamise vältimise lepingu olemasolul maksustatakse Eestis välisriigi äriühingu Eestis osutatud teenusest saadud kasu vaid osas ja juhul, kui välisriigi isik osutas teenuseid Eestis püsivalt, kindla äritegevuse koha kaudu või läbi lepinguid sõlmima volitatud esindajate” sõnas ta.

Kuid püsivalt teenuse osutamine ei ole samuti nõnda selge, kui paistab.

Isegi kui Facebook rajaks Eestisse kontori, kus töötaks näitaks kolm klienditeenindajat, ei oleks Facebookilt saadav tulu Eesti jaoks kuigi suur. “Eesti tulumaksuseadus näeb ette, et püsiva tegevuskoha puhul saab tulumaksuga maksustada püsivale tegevuskohale omistatud kasum, mis on püsivast tegevuskohast rahalises või mitterahalises vormis välja viidud,” ütles Laurits.

Seega oleks maksustatav vaid see osa, mis teenitakse selles konkreetses Eesti kontoris. Seega saab riik makse vaid pöördmaksustamise teel ning teatud juhtudel käibemaksu teel ning tulumaksu riigile ei laeku.

Paljud ettevõtted unustavad makse maksta

Ettevõtted peavad Facebookilt teenuseid ostest ise käibemaksu tasuma, kuid tihti seda unustatakse teha, selgitas Eesti maksumaksjate liidu tegevjuht Lasse Lehis. “Pöördmaksustamise kohustus sedalaadi teenuste ostmisel on üldine EL reegel ja kehtib Eesti seaduses juba 2004. aastast. Paraku ollakse sellest vähe teadlikud ja paljud unustavad selle kohustuse, sest ollakse harjunud, et välismaised teenusepakkujad tegutsevad Eesti turul Eesti vahendaja kaudu või vähemalt suvatsevad ennast käibemaksukohustuslaseks registreerida,” ütles ta.

“Riigi jaoks see üldjuhul probleem ei ole, sest enamalt jaolt saab selle käibemaksu kohe ka maha arvata ja riigil midagi saamata ei jää. Riigi jaoks oluline muudatus oli pigem 2015. aasta MOSS erikord, mis tõi eraklientide käibemaksu Eesti eelarvesse. Reklaami müügil tekib maksutulu üldiselt reklaamitavate toodete käibelt, mitte reklaami enda käibelt (see on müüja tootmiskulu),” lisas Lehis.

Nagu hiljuti avaldatud loost selgus, saab Eesti riik teatud juhtudel Facebooki tegevuse eest maksutulu.

Vaata siit, kui palju on Facebook ise Eesti riigile makse tasunud.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.