Küsime Hiina eksperdilt: kes on Taxifysse investeerinud Didi?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Hans Lõugas

Sel nädalal teatas Taxify et ligi kaheksa kuud kestnud läbirääkimiste ajal tegi Eesti firma tehingu Hiina tehnoloogiaettevõttega Didi Chuxing, mis on maailma suurim transpordivahendaja.

Didi pakub 400 Hiinas linnas erinevaid teenuseid, alates kokkuleppeveona auto tellimisest kuni bussi, pöidlaküüdi ja rendini. Juba 2015. aastaks oli Didi kokku vahendanud 1,4 miljardit sõitu, mullu lisandus veel 200 miljonit sõitu. Võrdluseks oli kõige tuntum sarnane lääne teenus Uber samal teinud ainult üks miljard sõitu.

Endine ettevõtluse arendamise sihtasutuse esindaja Hiinas ja praegune PwC nõunik Priit Martinson ütles, et Didi suutis Hiina turul liidripositsiooni haaramiseks esialgu korraliku segaduse luua. “Teenuse kasutajatele oli tegemist kuldajaga, sest sõidud [Shanghai] kesklinna piires maksid harva üle 1-2 euro. Ametlik taksondus oli samas pööratud peapeale: taksojuhid ei olnud enam nõus kliente tänavalt peale korjama, sest äppide kaudu maksti neile sõitude eest tavahind ja lisaks veel kõrge boonustasu,” rääkis Martinson. “Mingil hetkel avastasid hiina taksojuhid, et äppi kaudu kliendi tellimuse aktsepteerimisel maksti neile tasu juba ette ära, mistõttu klientidele ei hakatud isegi järele sõitma ja tuhanded sõidud tühistati.”

Esialgu tegutses Didi investorite raha põletades, praeguseks on muide firma kokku kaasanud investeeringuid üle 11 miljardi euro väärtuses.

“Äri kasvas meeletu kiirusega, kuid teenis sadu miljoneid kahjumit aastas, mis tuli firmadesse investeerinud Hiina internetigigantide Alibaba ja Tencenti poolt kinni maksta. Sai selgeks, et rahaga turul juhtpositsiooni ei saavuta, kõikide panused olid juba loobumiseks liiga kõrged. Alustuseks liitusid omavahel Didi ja Kuaidi, seejärel investeeriti USAs Lyfti ning eelmisel aastal osteti ära ka Uberi Hiina äri,” selgitas Martinson.

Nüüd on Didi jõudnud äriliselt stabiilsemasse perioodi. “Sisuliselt on loodud monopol, mis enam sõitudele peale ei maksa. Klientidele tähendab see, et odavad sõiduhinnad on Shanghais ja Pekingis jäänud minevikku. Ootame huviga, mida koos Taxifyga Euroopa ja Aafrika turul ette võetakse. Uue kasvuraha pärast enam muretsema ei pea ning Eesti meeskond saab väärtusliku kogemuse hiinlastega koostööst,” lisas Martinson.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.