Kindlustus selgitab: kes peab maksma, kui auto roboti alla ajab?

Foto: kaader videost

Eile jäi Tallinnas teadaolevalt esimene Starshipi pakirobot auto alla, mille tulemusel ei saanud küll ei robot ega ka auto kuigi palju viga. Mis oleks juhtunud aga siis, kui robot enam õnnetuspaigast omal ratastel ära liikunud poleks?

Liikluskindlustuse Fondi kahjukäsitluse juht Toomas Pajo ütles Geeniusele, et kui süüdi oleks autojuht, siis käiks asi nii, nagu iga teise õnnetusjuhtumi puhul.

“Kui liiklusõnnetuse põhjustaja oleks sõidukijuht, siis endale tekitatud kahjude hüvitamiseks saaks ta kasutada sõidukikindlustuse lepingut, juhul kui see on sõlmitud. Sõidukikindlustuse lepingu tingimustest sõltub omavastutuse rakendamine,” sõnas Pajo. “Pakiroboti omanik peaks aga pöörduma sõiduki omaniku liikluskindlustusandja poole hüvitise saamiseks.”

Aga kui robot oleks süüdlane?

Kui süüdi oleks aga pakirobot ise, siis võivad asjad mõnevõrra keerulisemaks osutuda, kuna robotil kindlustust olema ei pea. “Kui liiklusõnnetuse põhjustaja oleks pakirobot, siis oleks sõidukiomanikul õigus nõuda hüvitist pakiroboti omanikult ja kulud jääksid pakiroboti omaniku kanda,” märkis Pajo. “Kui pakirobotil on vabatahtlik kindlustus, näiteks varakindlustus, siis saaks hüvitist küsida selle lepingu alusel.”

Pajo lisas, et pakirobotitel tänases õiguses kohustuslikku vastutuskindlustuse lepingut ei olema ei pea ja pakiroboti tekitatud kahjud inimestele või sõidukitele peab hüvitama pakiroboti omanik.

Siiski märkis Pajo, et Liikluskindlustuse Fond ei anna hinnangut, kes on õnnetuses vastutav.

Mis juhtuks aga siis, kui roboti kõhus olev kallis toode oleks katki läinud?

Kuna Starshipi pakirobotid on loodud kauba tarnimiseks, siis oleks teoreetiliselt võimalik, et roboti kõhus võiks olla näiteks kallis Rolexi käekell või hindamatu väärtusega perekonnareliikvia. Kui see õnnetuse käigus aga katki läheks, siis kes need kinni peaks maksma?

Pajo sõnul tuleks ka siinkohal kindlustusel kukrut kergendada. “Kui õnnetuse ees vastutavaks oleks sõidukijuht ja kui avarii tõttu puruneks koos robotiga mõne inimese tellitud kallis toode, siis peaks liikluskindlustus selle hüvitama,” sõnas ta.