Kaval petuskeem meelitab eestlasi veebipoodidest ostma

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Facebooki liides on paigutatud lehe ülemisse ossa.

Geeniuse poole pöördus lugeja, kes märkis, et selgelt pettusega tegelev veebileht üritab jätta muljet, justkui meeldiks see leht miljonitele inimestele, kelle seas võid olla ka sina ja paljud su sõbrad.

Pettus on oma olemuselt väga lihtne. Pettusega tegeleva veebilehe ülemisse äärde on pandud liides, mis näitab, kui palju meeldimisi lehel Facebookis on. Tegu on üsna tavalise teguviisiga ja seda võimalust kasutavad ära mitmed firmad. Liidese juures kuvatakse külastajale ka seda, millised tema sõbrad on sellele lehele Facebookis meeldimise pannud.

Petulehe juures ei kuvata aga lehel mitte konkreetsele veebilehele vastava Facebooki lehe meeldimiste arvu, vaid kuvatakse hoopis laike, mis on antud Facebooki enda lehele. Kuna sel lehel on aga üle 200 miljoni meeldimise, siis jääb petulehele minevale kasutajale mulje, justkui oleks paljud tema sõbrad selle veebilehe juba heaks kiitnud.

“Hetkel olen juba saanud mõningase mainekahju, kui sõbrad küsivad minult totaalse kräpi reklaamimise kohta, et kas see reklaamitav jutt on tõesti õige, kuna ma laigin seda,” sõnas Geeniusele asja kohta rääkinud vihjaja.

Keegi ei saa midagi teha

Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda sõnas Geeniusele, et tarbijakaitseamet ei saa aidata võimaliku mainekahju puhul, sest puudub vastav pädevus. Mainekahju puhul tuleb kahju saajal pöörduda kohtusse.

Küll aga manitseb amet sääraste lehtedega ettevaalik olema. “Tarbijatele saab soovitada seda, et nad suhtuksid kõikidesse nn imet tegevatesse toodetesse/teenustesse reservatsiooniga ning peaksid meeles seda, et kõik, mis tundub uskumatu, sageli seda ka on,” lausus Kalda.

“Mida enam tarbijad suudavad eristada reaalseid pakkumisi nii öelda uskumatult headest pakkumistest või lausa imelisi lubadusi andvatest pakkumistest, seda väiksem on võimalus sattuda olukorda, kus pole ei raha ega teenust või kaupa,” lisas ta.

Ta märkis, et tarbijatel soovitatakse alati võtta kauba või teenuse tellimiseks piisavalt aega, et uurida kaupleja tausta ja tutvuda tingimustega ning kahelda ka näiteks hinnas ning pakkumise sisus– kui tegemist on turu keskmisest oluliselt soodsama hinnaga, siis peaks tekkima küsimus, kuidas see võimalik on ning kas see on tõsijutt.

Leht on Panamas

Konkreetset veebilehte ei saa tarbijakaitseamet ka veebist eemaldada, kuna ametile teadaolevalt ei ole veebileht registreeritud Eestis, osadel andmetel on see suure tõenäosusega registreeritud Panamal.

“Tõenäoliselt on antud juhtumi puhul tegemist petuskeemiga, kus kaupleja annab minimaalselt lepingueelset teavet – muu hulgas ärinime ja andmete osas,” lausus Kalda ja viitas, et domeen on registreeritud vaid 49 päeva tagasi, lehe väljanägemine ning ameti senine praktika annavad alust arvata, et tegemist on pidevalt domeeninime vahetava veebilehega, millel on ka muid sarnaseid lehekülgi ning amet soovitab sellistest lehtedest eemale hoida.

Tavaliselt ongi sellised veebileheküljed Kalda sõnul majutatud väljaspool Euroopa Liitu asuvatesse riikidesse ning sageli on makse suunatud kas Hiinasse või Hongkongi. Kui valitakse maksmisviisiks maksmine kauba kättesaamisel, siis saabub kaup tellijale tõenäoliselt kulleriga, ent tellijale ei jää andmeid kauba saatja kohta, kelle poole pärast oma küsimuste või probleemidega tekkida või kasutades võimalust oma 14-päevast taganemisõigust kaup tagasi saata.

“Seega on tarbijakaitseametil tarbijatele soovitus olla e-poodide suhtes tähelepanelik ning veenduda, et tegemist on ausa kauplejaga. Tarbijakaitseamet ei saa alati aidata,” sõnas ta.

Suhtuge olukorda realistlikult

Tarbijad peaksid alati enne ihaldatud kauba ostmist välja selgitama, kellega tehing sõlmitakse ning millised andmed on ettevõtja kohta avaldatud. Samuti paneb tarbijakaitseamet inimestele südamele, et välja reklaamitud imettegevatesse toodetesse tuleks suhtuda realistlikult. Seda eriti siis, kui nende tarvitamise mõju on silmanähtavalt liialdatud.

“Antud juhul peaks lehe väljanägemine viitama sellele, et tegemist on libatoote, mille osas suurendab kahtlust ka vigaselt tõlgitud eestikeelne tekst (tingimuste lehel),” märkis ta.

Otsustades siiski pakutavaid imetooteid proovida tuleb ameti sõnul tarbijal olla tähelepanelik ning teha enne tellimuse esitamist ja kauba eest tasumist kindlaks kõik olulised üksikasjad nagu kaupleja nimi ja asukohariik ja kauba tagasisaatmise tingimused.

Hiljem asetleidvate võimalike probleemide tõhusamaks lahendamiseks tuleks säilitada endale kõik tellimusega seotud andmed ja dokumendid, ent ka siis ei pruugi tarbijakaitseametisse pöördumisest abi olla, kui tegemist on petulehega, mille omanikud on tuvastamatud.

“Sageli taoliste lehekülgede taga ei olegi ametlikult registreeritud ettevõtted. Kõige sagedasemad probleemid taolistelt lehtedelt tellimisega on see need, et tellitud kaup küll saabub, aga hiljem ei ole tarbijal müüjaga kuidagi võimalik taas kontakti saada või ei saabu lubatud kaup üldse,” lisas Kalda.

Petutoodete kohta saab rohkem lugeda siit.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.