IT-mees sunnib jälle postkasti parooli muutma? Rumal tegu, ütleb briti luure

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Selleks on vaja briti luuret, et avalikult välja öelda paljude inimeste arvamus: kui töökoha IT-mees sunnib jõuga parooli vahetama, siis võiks ta parem puu taha käia.

Nimelt on briti signaalluure agentuuri (GCHQ) infoturbega tegelev allüksus CESG avaldanud paroolide haldamise soovitused kõigile, kes neid majandama peaksid. Ja briti luure turvaspetsid ütlevad, et inimestel jõuga parooli muutmine on halb mõte.

Kogu teema puudutab ennekõike suuremaid organisatsioone, kus töötajatel on sisevõrgu või kirjakasti konto ja seda “haldab” ehk kontrollib firma IT-spetsialist. Põhimõtteliselt on nii igas vähegi suuremas firmas või riigiasutuses, rääkimata koolidest või muudest organisatsioonidest.

Inimesed kipuvad keerulist parooli üles kirjutama

Tüüpiliselt on sellisel puhul loodud “paroolipoliitika” ehk reeglistik, kus on näiteks kirjas: iga töötaja peab oma kirjakasti parooli vahetama kord 60 päeva tagant ja uus parool ei tohi olla sama, mis varem on olnud. Vastasel juhul lihtsalt näiteks kirjakasti ei pääse. Sellel võib olla pealtnäha õilis tagamõte, et kui keegi töötaja parooli ka teada saab, siis varem või hiljem muutub see ära ja ükski võõras ei saa pikemat aega firma võrgule ligi. Ent töötajad – keda selline pealesunnitud parooli vahetamine marru ajab – on pikka aega kahtlustanud, et selline kord on jama.

Briti luure põhjendabki, et selline paroolipoliitika ei võta arvesse “kasutatavuskulusid” ehk inimesele põhjustatavat ebamugavust. Enamik paroolipoliitikaid sunnib inimest meeles pidama parooli, mis on keeruline ja võimalikult juhuslik – ning probleem ongi sellise meelespidamisega. Nii võtavad inimesed uueks parooliks mõne varasemaga sarnase või veel hullem, kirjutavad selle kättesaadavasse kohta üles. Organisatsioon saab sellega ühe haavatavuse juurde.

Kui aga inimene uue keerulise parooli unustab, ei pääse ta oma kontole ligi, väheneb tööviljakus ja kulutatakse abiliini aega.

Nii ütlebki CESG oma raportis, et tegu on eba-intuitiivse olukorraga: mida rohkem sunnime inimesi paroole vahetama, seda suuremaks kasvab haavatavus rünnakutele. Seepärast soovitavad briti luure infoturbe eksperdid, et organisatsioonid ei sunniks inimesi paroole vahetama.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.