Eksperdid peavad tõenäoliseks, et Uber ostab Taxify

  • Taxify: meie ostmise vastu on huvi tundnud mitmed suurfirmad
  • Idufirmade ekspert: Taxify on väga atraktiivne pruut, rikas peigmees Uber võib nad ära võluda
  • Äriingel: Taxify-l on palju kasvuruumi, aga kas nad jõuavad seda iseseisvalt teha?
Foto: Mihkel Maripuu/PM/Scanpix

Eestis toimivate kokkuleppevedude või rahvapäraselt taksoäppide kaks suurimat tegijat on eestlaste Taxify ning ameeriklaste Uber, mis peale Eesti konkureerivad õlg-õla kõrval veel mitmel turul.

Kuulujutud, et Uber tahab Taxify osta, on ringelnud tükk aega ja Geeniusele laekunud vihjete järgi võiks tehing olla tõenäoline pärast seda, mil riigikogu kiidab heaks ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu ehk nn Uberi eelnõu.

Toimetus ei leidnud sellise tehingu teostumisele ühtegi kinnitust, aga et sellise idee tõsiseltvõetavust ja realistlikkust hinnata, küsisime sellele kommentaare ekspertidelt ja asjaosalistelt.

Tehnopoli juht: igal asjal on oma hind, kõik on ostetav-müüdav

Tallinna Teaduspargi Tehnopol startup inkubaatori juhi Martin Goroško kinnitusel on Taxify ostu teemadel spekuleeritud juba alates hetkest, kui Uber Eestisse esinduse tegi ning turule tuli.

“Tol hetkel tekkis Eestis konkurents Uberi ja Taxify vahel, mis on ausalt öeldes päris ootamatult edukalt Taxify kasuks kaldunud. Samuti oli Taxify strateegia saada suur turuosa seal, kus Uber ei ole veel proovinud või ei ole erinevatel põhjustel käima läinud. Ka see samm õnnestus hästi ning Taxify hakkas korda looma suurtes taksosüsteemides näiteks Gruusias, Ungaris, Rumeenias jne. Kokkuvõtvalt, ma sügavalt hindan Taxify loojate entusiastlikku “teeme ära” mentaliteeti, mis tõi neile paljudel turgudel edu vaatamata taksosüsteemide korruptiivsele iseloomule ja tihedale konkurentsile,” sõnas Goroško.

Startup inkubaatoris idufirmasid turunduse ja PR aladel nõustav Goroško leiab, et ostutehing seisab rahasumma taga.

“Nüüd tuleb mängu kapital. Selge on see, et Uber on päris rikas peigmees igale pruudile ning seda fakti ei saa alahinnata, sest kokkuvõttes on igal asjal oma hind ning kõik on ostetav-müüdav. Taxify on täna kindlasti väga atraktiivne pruut, sest tal on käes kasutajad, turud ja mõju, mille saavutamine on Uberile piisavalt ajamahukas ja kallis. Kui Uber positsiooni nö Ida-Euroopa või teistel keerulisematel turgudel saavutata tahab, siis on loogiline esmalt läbi rääkida Taxify’ga, kel nendes piirkondades teenus töötab ja kasutajate arv kasvab. Küsimus on ainult hinnas.”

EstBANi juhi hinnangul võib Taxify veel kasvada

Eesti Äriinglite Assotsiatsiooni EstBAN tegevjuht Heidi Kakko idufirmade börsi Funderbeam avaüritusel Tallinnas. Foto: Mihkel Maripuu, Postimees

Eesti Äriinglite Assotsiatsiooni ehk EstBANi tegevjuht Heidi Kakko leiab, et kui Uberi poolt pakutav hind ja muud tingimused on Taxifyle atraktiivsed, siis kindlasti Taxify kaalub müügiotsust.

“Samas olen seisukohal, et Taxifyl on kindlasti kõvasti kasvuruumi. Pigem küsimus on, kas meeskonnal jätkub ressursse iseseisvaks kiireks kasvuks. Nii Uberil kui Taxifyl on mudelina oma eeliseid ja puudusi. Mõlema jaoks eksisteerib nn force majeure (vääramatu jõud – toim), mille puhul tururegulatsioonide muutmisel võib tekkida olukord, kus kummagi mudeli alusel ei ole võimalik oluliselt kasvada, ega halvemal juhul ka tegutseda. Seda riski ei võta ühinemine, või Taxify ost Uberi poolt, kummagi jaoks ära,” arutles Kakko.

Osapooled välistavad tehingu toimumise

“Taxify ostmise vastu on huvi tundnud mitmed suurfirmad, aga kuna me oleme juba hetkel Euroopa ja Aafrika TOP 2 transpordiplatvorm ning kasvame siin kiiremini kui Uber, siis on meil potentsiaal ja ambitsioon iseseisvalt jätkata,” kinnitas Geeniusele investoritelt pea kaks miljonit eurot kaasanud Taxify kaasasutaja Markus Villig.

Võimaliku tehingu teise osapoole esindaja jäi kommentaari andes väga napisõnaliseks. “Kuulujutt ei vasta tõele,” ütles Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar.

Lisaks Eestile jagavad Taxify ja Uber ühist turgu veel ka Aserbaidžaanis, Tšehhis, Egiptuses, Ungaris, Kenyas, Leedus, Mehhikos, Nigeerias, Poolas, Rumeenias, Slovakkias, Ukrainas ning Lõuna-Aafrika Vabariigis.

Võimalik tehing tooks Eesti idufirmade maastikule uue hingamise

Kuigi tehingu mõlemad osapooled välistasid hetkel selle toimumise, leiavad Goroško ja Kakko, et kui see siiski leiaks aset, annaks see Eesti idufirmade maastikule uue hingamise.

“Juhul kui selline tehing päriselt juhtub, siis on küsimus selle detailides. Kas Taxify läheb kogu täiega Uberi koosseisu? Kas Taxify tegevmeeskond jääb ettevõttega seotuks? Kui kauaks ja milliste tulemuste täitumiseni? Ettevõtte müük ei ole iseenesest ju midagi katastroofilist – omanikud teenivad oma ootuspärase tulu ning Eesti start-up ökosüsteemis on uus raha, mida saab rakendada uue ettevõtte ehitamisse, investeerimiseks jne. Tundes Taxify tegevmeeskonda, siis usun, et pigem on tegu nö seeria-ettevõtjatega, kes veel pensionile ei plaani minna. Sealt võib tulla uus heas mõttes pauk,” rääkis Goroško. “Eesti start-up ettevõtetest ei ole täna teada teisi selliseid suuri võimalikke ühinemisi, ostutehinguid. Välistada seda samuti ei saa. Strateegiliselt on paljude start-up ettevõtete eesmärgiks ettevõtte müük ning välja on valitud juba ka korporatsioonid, kelle suunas töötatakse, et müügipakkumine esile kutsuda. Ettevõtte müük ei ole katastroof vaid võimalus ja loogiline lahend ühele start-up eduloole,” ütles Goroško.

“Taxify ost Uberi poolt annab Eesti idufirmade kogukonnale sõnumi, et Eestis ehitatakse väga tugevaid ja huvitavaid idufirmasid. Kindlasti ei mõjuta see idufirmade kasvu negatiivselt. Taxify kõrval on Eestis mitmeid teisi idufirmasid, kes võiks olla teistele kiirekasvulistele ettevõtetele huvitavad, et nende omandamisega kiiremini kasvada. Teleport müüdi küll juba pisut küpsemale ettevõttele. Näen, et nt nii Monese kui Jobbatical võiksid olla atraktiivsed ka teistele suurematele või hilisemas faasis innovaatilistele kiirekasvulistele ettevõtetele,” leiab Kakko.