Tänasest on avatud uhiuus Eesti.ee: see on sinine, sest eestlastele meeldib sinine värv

Reedel, 7. detsembril, avaneb uus riigiportaal Eesti.ee

Reedel avaneb uus riigiportaal Eesti.ee, mille peamine eripäraks eelmisest vanast versioonist on kasutajakesksem disain ja sobivus kõikide ekraanisuurustega. Portaali juhi sõnul on eesmärk, et iga inimene oskaks Eesti.ee-st kiiresti vajaminevad asjad üles leida.

Info läbi kesksete elusündmuste

“Eesti inimestele meeldib sinine värv. Proovisime erinevaid, aga kui inimesed nägid sinist, öeldi kohe, et vohh,” rääkis portaali arendusjuht Raimo Reiman.

Sinise portaali keskmes on praegu kuus elusündmust nagu “jäin haigeks”, “vahetan elukohta”, “pere loomine” ja muud taolised, kust peaks saama kogu info, mida inimesel avaliku sektoriga suheldes vaja.

“Siin on asju, mida ma tean, aga ka asju, mida ma ei tea. Ning samuti asju, mida ma ei tea, et ma ei tea,” ütles Reiman viidates kuulsale Donald Rumsfeldi mõttele. “Näiteks vaadates “pere loomise” alla saan infot abieluvõime tõendi kohta! Ma ei teadnudki, et selline asi on üldse olemas,” rääkis Reiman.

Oluline on aru saada, et need elusündmused ei esinda veel “nähtamatu riigi” teenuseid, mille kallal mitmes ministeeriumis töötatakse. Novembris uuendatud Eesti infoühiskonna arengukava järgi peaks 2020. aastaks olema meil 6 “nähtamatut” e-teenust, mis toimiks inimese minimaalse sekkumisega üle erinevate asutuste ja ministeeriumite.

Portaali tegid viis firmat 400 000 euro eest

Eesti.ee-d on arendatud juba üle kümne aasta, näiteks eelmisel aasta eelarve 80 000 eurot kulus sellele, et teha vanale portaalile uus esileht, rääkis RIA peadirektori kohusetäitja Andrus Kaarelson.

Pärast seda tehti aga põhimõtteline otsus, et riigiamet ise arendajaid palgal ei hoia, vaid juhib projekti. Nii hakkas tänavu märtsis raamhanke käigus töö nelja arendusfirmaga, mille kogu eelarve oli 400 000 eurot. Viiendana anti üheksa kuuga tehtud tulemus testida Eesti parimale IT-turvafirmale Clarified, kes tegi viimase turvatestimise.

RIA peadirektori kt Andrus Kaarelson ütles, et kui riigis valmivad uued “nähtamatud e-teenused”, peaks need paiknema uues Eesti.ee portaalis.

Disain pärineb maksuametist ja levib üle riigiasutuste veebide

Päris nullist RIA riigiportaaliga siiski ei alustanud, sest uue Eesti.ee välimus pärineb hoopis maksu- ja tolliameti stiiliraamatust. Kui alguses läks Eesti.ee meeskond maksuametist nõu küsima, siis otsustati sealne stiiliraamat üle võtta ja käiku lasta. “Nad kulutasid 2-3 aastat ja üle 200 000 euro, et see välja töötada, nii et seda üle võttes on meil juba selge rahaline sääst,” ütles Reiman.

“Nüüd arendame me seda stiiliraamatut ise edasi, kuna peame seda portaali jaoks niikui nii tegema,” rääkis Reiman. “Ja siseministeerium, tervise ja heaolu infosüsteemide keskus ning keskkonnaministeeriumi infotehnoloogiakeskus arvestavad seda sama stiiliraamatut. Laias laastus miljon eurot on kokku hoitud, kuna igaüks pole pidanud sama tööd ära tegema.”

Kohati võib sattuda veel vana portaali lehtedele

Riigi infosüsteemi amet otsustas Eesti.ee otsast lahti veel teha nii, et kogu töö ei ole valmis, ehk IT-kõnepruugis veel “beetas”. See tähendab, et vanast riigiportaalist on uude sinisesse kuude rüütatud 70-80% sisust, aga vahel võib Reimani sõnul sattuda veel vana portaali lehele.

Reimani sõnul on avatakse praegu sisuliselt uus kasutajaliides ehk front-end ehk see, kuidas portaal välja näeb. Sisult toetub see veel ikka väga palju legacy ehk vanale tarkvarale, mis on kohati 15 aastat vana. “Kui me oleks hakanud uuendama kogu portaali, võiksime rääkida selle avamisest võib-olla kahe aasta pärast,” põhjendas Reiman.

Eesti.ee portaali arendusjuht Raimo Reiman ütleb, et kui kasutajaliidese all oleks kogu süsteem ära uuendatud, oleks portaali avamine veninud veel kaks aastat.

Uue ID-kaardi tugi

Eesti hakkas 3. detsembrist ID-kaardi taotlejatele andma uue tootja, Idemia ID-kaarte. Värske riigiportaal on üks esimesi suuremaid portaale, mis uut kaarti toetab, sest automaatselt vanade autentimisteenustega uus ID-kaart ei tööta.

“Tegelikult teeb selle töö ära uus riigi autentimisteenus (TARA),” rääkis Kaarelson. “See on üks meie mulluse ID-kaardi kriisist õppetund, et meil võiks olla üks keskne koht, mille abil saavad e-teenused inimesi tuvastada. Kui nüüd kriisi puhul on vaja midagi parandada või reageerida, siis ei pea me ootama, kuni mitut tuhandet e-teenust eraldi uuendatakse, vaid saame keskset autentimisteenust uuendada,” rääkis Kaarelson.

Peale uue Eesti.ee on riigi autentimisteenuse kasutamiseks sõlmitud lepingud juba kümnekonna asutusega, ütles Kaarelson.