Henrik Roonemaa: Eesti riiki ei juhita Facebooki kaudu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Steve Jobsi kuulus ütlus on, et arvuti on nagu jalgratas meie mõistusele (tegelikult on ilmselt selle mõtte autor arvutiteadlane Alan Kay, aga see selleks). See tähendab, et tehnoloogia on eelkõige võimendaja, mis lubab inimestel teha asju paremini, kiiremini, suuremalt.

Eelmisel nädalal võis meediast lugeda, et üks Eesti poliitik ütles teise poliitiku kohta midagi väga ebameeldivat ja rassistlikku. Kas mõnes väga vaadatavas telesaates tervele Eesti rahvale? Ei, ta tegi seda kusagil Facebooki-seinal, vist enda omal.

Kuna aga üks uudisteportaal korjas selle mõtteavalduse Facebooki sügavustest üles ja pani oma avalehele kõigile lugemiseks välja, teab seda nüüd kindlasti palju rohkem inimesi, kui muidu oleks. Toimus võimendamine.

Ühest küljest meedia käitus õigesti ja täitis oma rolli. Valimised on tulemas ning inimestel on õigus ja isegi vajalik teada, millised on ühe või teise kandidaadi seisukohad, väljendusviis, kus on tema piirid.

Valija peab ju kevadel tegema kaalutletud otsuse ja kui talle rassistid ei meeldi, siis ta peab oskama neile mitte häält anda. Nagu üks mu sõber ütles: muidu vaatad Kristiine ristmikul seda fotošopiga äratriigitud sõbralikku nägu ja mõtled: “Ah, täitsavunts vist!”

Aga samas, aga ikkagi, võib-olla peaks korra selle kõige üle mõtlema.

Selge see, et tehnoloogia on võimendaja, aga Facebookist kogu rahva ette murda on tegelikult väga raske ilma, et nn suur meedia sind toetaks: su mõtte üles korjaks ja seda omakorda võimendaks. Suured asjad levivad suust suhu, läbi šeeride ja laikide, aga säärased väiksed tigetsemised vajavad inimesteni jõudmiseks suure meedia õlga alla.

Osavad kommunikatsiooniinimesed teavad seda väga hästi ja ehitavad selle peale oma strateegiaid üles. Aga näiteks paljud ameeriklased küsivad tõsimeeli, kas president Trumpi igast polariseerivast säutsust Twitteris on vaja teha esiküljeuudis ja selle üle kaks päeva arutada.

Ühest küljest ju on, sest ta on ikkagi president, tema sõnadel on kaal ja tegudel võim, kuid teisest küljest, tihti ta ju lihtsalt mängib avalikkusega, hoiab läbi oma säutsude üleval agendat ja juhib päeva uudisterütmi.

Mis saaks siis, kui ameeriklased laseksid Trumpil Twitteris säutsuda mida iganes ta tahab, kuid ei paneks seda tähele ega võimendaks seda? Tõenäoliselt visiseks ta vaikselt lihtsalt võimust tühjaks ja vajuks lössi nagu üks suur õhupall.

Meedia muidugi ei tee seda, sest 24/7 uudisterütmis on selline süütematerjal alati väga teretulnud. Paljud poliitikud teavad seda ja isegi arvestavad sellega. Twitter või Facebooki-sein on nagu uus pressiteade, kusjuures palju parem kui vana.

Oma Facebookis võid kellegi kohta kirjutada, et ta on nõme väike asiaat, seejärel oodata, kas keegi meediast korjab selle üles ja võimendab su väikest tülinorimist, et sa saaksid oma valijate ees järjekordse vastandumise punkti kenasti kirja. Pressiteadet ju sellise infoga ei saada, aga seinale kõlbab panna küll. Ja kui kisa pärast liiga suureks läheb, kustutad lihtsalt ära ja ongi kõik. Tore uus poliitilise kommunikatsiooni vorm.

Mul on idealistlik soov, et ajakirjandus suudaks siin kehtestada eneseregulatsiooni ja selle mänguga mitte kaasa minna. Väide, et valijaid tuleb informeerida, on küll tõsi, aga selliste infooperatsioonide puhul on võimendamine suurema kahjuga kui mitte teavitamine, sest see toidab populiste. Iga väike “valijate informeerimiseks” avaldatud kiuslik nupuke külvab tuult, aga pärast lõikame kõik koos tormi.

Ilmselt on see utoopiline eesmärk, sest nõuaks omamoodi kartellikokkulepet, mis ka väljaannete majanduslikke huve kahjustaks, aga hea on mõelda, et me saaksime Eesti populistlikele poliitikutele saata selge sõnumi: Eesti riiki ei juhita Facebooki kaudu.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.