Facebooki jälgis inimeste telefonikasutust, et otsustada, milline konkurent ära osta

Mark Zuckerberg, Facebooki asutaja ja juht. Foto: Stephen Lam/Reuters/Scanpix

Facebook jälgib väga süstemaatiliselt äppide arendamist ja loomist, et võimalikud konkurendid ära osta või neid kopeerida, ja ostis sel eesmärgil isegi inimeste internetikasutust jälgiva ettevõtte.

Wall Street Journal kirjutab trendist, millega Silicon Valley gigandid nagu Facebook oma domineerivat positsiooni turul kindlustavad. Üks meetod on võimalikud konkurendid, kellele inimesed oma tähelepanu ja aega Facebooki asemel kulutavad, ära osta. Sellist strateegiat rakendas Facebook Instagrami ja WhatsAppi puhul.

Teine strateegia on võimalikke uusi tulijaid kopeerida, et inimesed saaks sama funktsionaalsuse kättu Facebooki omandis olevast äpist või teenusest. Nii on Facebook näiteks käitunud konkureerides Snapchatiga. Hetkel on aktuaalne USAs leviv uus grupi-videokõnesid pakkuv Houseparty äpp, mille esmane edu on Facebooki ärevaks teinud. Gigant plaanib kohe ka ise sarnase funktsionaalsuse arendada.

Facebook ostis Iisraeli firma, et jälgida inimeste internetikasutust

Et võimalikult konkurendilt varakult edu võimalus võtta, on Facebook loonud sisemise andmebaasi rivaalide jälgimiseks. Muuhulgas jälgitakse sellega uusi startupe, millel läheb edukamalt kui teistel.

Andmebaas pärineb aga aastast 2013, kui Facebook ostis ära Iisraeli startupi Onavo. Onavo pakub kasutajatele võimalust suunata kogu oma telefoni internetiliiklus läbi firma serverite. Sellel peaks olema kaks eelist: see peaks pakkuma privaatsust näiteks internetiteenusepakkuja (või avaliku wifi-punkti) pealtkuulamise eest ning aitama andmeid kokku pakkida, mis vähendaks kasutatud mobiilse andmeside mahtu.

Iroonilisel kombel aga leidis Facebook ise, et pealtkuulamise eest kaitsev Onavo võiks olla abiks inimeste jälgimiseks. Onavo annab Facebookile väga detailse ülevaate selle kohta, mida inimesed oma telefonides teevad ja mis äppe kasutavad, kirjutas leht oma allikatele tuginedes.

Graafika: Wall Street Journal

“Luureinfo” aitas WhatsAppi miljarditehingut kindlustada

Just tänu Onavost saadud “luureinfole” jõudis Facebooki juhtkond veendumusele, et kasulik oleks konkureeriv WhatsApp ära osta (tehing tehti mäletatavasti 19 miljardi dollari eest), kiiremas korras tuleks luua live-ülekannete võimalus (sest inimesed hakkasid kasutama teisi otseülekannete äppe) ja nüüd on edukaks osutumas Housepart.

Majandusteadlased ja väike-ettevõtete juhid ütlevad, et Facebooki ja teiste Silicon Valley gigantide nagu Google’i ja Apple’i teguviis on äärmiselt monopolistlik ning kahandab turul konkurentsi, millest tarbijal on ainult kaotada.