Facebooki turvajuht Tallinnas: kui inimesed tahavad valesid asju uskuda, siis me ei saa midagi teha

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Facebook CISO Alex Stamos täna Tallinnas konverentsil CyCon 2018. Fotod: Hans Lõugas

Facebook infoturbejuht Alex Stamos rääkis täna Tallinnas sellest, kes ja miks sotsiaalvõrgustikus võltsinfot jagab ning kuidas sellega võidelda. Samas on see lõpuks väga peen joon, millel kõndida, sest firma turvameeskond ei saa lubada väljendusvabadust ja sõnaõigust piirata. “Kui inimesed tahavad valesid asju uskuda, siis me ei saa midagi teha,” nentis Stamos.

Facebookil on üle kahe miljardi kasutaja ja kui ülejäänud Facebooki-tegijad peavad seda positiivseks võimaluseks, siis turvajate jaoks tähendab see kaks miljardit riski.

Stamos rääkis, et Facebooki külvavad libauudised ja valeinfot erinevad osalised, keda ta jagab nelja gruppi:

  • äriplaaniga libauudiste levitajad
  • võõrriikide agendid ja asutused
  • siseriiklikud grupid
  • üksikisikud.

Äriplaaniga tegutsejad teenivad üldiselt selle pealt, et inimesi meelitada Facebookist oma saitidele klikkima, kus neile toovad raha sisse reklaamivõrgustikud. “Selleks pannakse püsti pool-automaatsed libauudistega libaväljaanded,” kirjeldas Stamos.

Facebookil ei jää muud üle kui nende linke eemaldada või nende levikut algoritmiliselt piirata. Kõige efektiivsem on väljaspool Facebooki olevate libaväljaannete kinnipanek, aga sinna Stamose käed ei ulatu.

Press läks GRU liimile

Võõrriikidest pärinevad libauudiste levitajad võivad tegutseda väga konkreetse eesmärgi ja plaaniga nagu DCleaks, mis segas USA valitsusasutustest ja demokraatlikust parteist reaalselt lekkinud dokumente ka libamaterjalidega. Sellised osapooled tegutsevad Stamose sõnul Facebooks väga teadlikult infooperatsiooni läbi viies, mille eesmärk on luua ja võimeldada avalikkuses oma narratiive.

Nendega käivad kaasas Facebooki loodud inimesega sarnanevad libakontod, kes selliselt üles riputatud materjali pressile ja ajakirjanikele ette söödavad. “Ja see on väga efektiivne, sest paljud lugupeetud väljaanded avaldasid lugusid, mida GRU tahtis, et nad avaldaks,” ütles Stamos.

Samas langevad siia kategooriasse ka puht-trolliarmeed nagu Peterburis tegutsenud Internet Research Agency, mis ei levitanud mitte otseselt libauudiseid ja -fakte, vaid libaarvamusi. Nende eesmärk oli luua ja võmendada ühiskonda lõhestavaid gruppe nii libakontodega kui ka reaalseid inimesi kaasates.

Kuidas Facebook selle vastu saab? Stamose sõnul on nende oluline uuendus näidata võimalikult läbipaistvalt tavalisele kasutajale Facebooki gruppide tausta, geograafilist piirkonda ja võimalusel ka näiteks äriühingut, kes selle taga on.

“Lisaks teeme ka palju käsitööd, meil on meeskonnad, kes jahivad reaalselt neid grupeeringuid, kes kasutavad meie platvormi libainfo võimendamiseks ja loomiseks,” rääkis Stamos.

Siseriiklik poliitika vastashäälte mahasurumiseks

Põhimõtteliselt sarnaseid asju võib näha ka siseriiklike võltsinfo levitajate seas. “Need on tihti kas võimul olevad poliitilised parteid või nende järgijad, mõnedes riikides ka riigimeedia võib siis võimuparteiga joondunud erameedia. Kõigi nende eesmärk on üks, suruda Facebookis maha opositsiooni ja aktivistide hääled,” rääkis Stamos.

Kohati kasutatakse selleks vabatahtlikke trolli ja aktivistide armeesid, aga Stamose sõnul palgatakse ka teistest riikidest kommertsteenusepakkujaid, kes aitavad Facebookis võltsinfo kampaaniaid jõustada.

Viimaks levitavad Facebookis võltsinfot üksikisikud ja tihti võib-olla ka enese teadmata, et see on võltsinfo. Teiseks on need mõnikord näiteks sotsiaalselt või poliitiliselt rahulolematud inimesed või teadlikud trollijad, nentis Stamos.

“Me peame olema siin väga ettevaatlikud. Inimestel peab olema vabadus end väljendada ja me ei saa seda muuta. Me peame laskma inimestel eksida, kui me ka juhtume arvama, et nad eksivad.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.