Eriskummalised kurjategijad kaaperdasid eestlanna iPhone’i

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Geeniuse lugeja, kes turvakaalutlustel ei soovi oma nime avaldada, langes eriskummalise küberrünnaku ohvriks, mille käigus kurikaelad lukustasid ta iPhone’i, kasutades Apple’i “Find My iPhone” teenust.

“Ärkasin teisipäeva hommikul, võtsin kapilt telefoni, et kella vaadata. Ekraanil oli mingi tekst ees, päris täpselt ei suutnud uniselt sellesse süveneda, kuid tabasin siiski ära, et minu telefon on lukustatud,” rääkis Geeniuse poole pöördunud naisterahvas. “Võtsin asja rahulikult. PIN-koodiga ei saanud telefoni lahti lukustada.”

Geeniuse lugeja lukustatud telefon, mis pettuse ohvriks langes.

Kurikaelad nõudsid parooli taastamiseks raha

Naise telefon kuvas venekeelset teksti, mis oli kirjutatud ladina tähtedes. Selles teatati, et telefon on lukus ning parooli kätte saamiseks peaks ta saatma kirja meiliaadressile applerestore03@gmail.com. Ta seda ei teinud, küll aga tegime seda meie ning saime automaatse vastuse, milles tuuakse välja, et uue parooli saamiseks peab kurjategijate antud pangakontole kandma 1500 rubla (umbes 25 eurot).

Ebameeldiva olukorra ette sattunud eestlanna suundus kiirelt arvutisse, kus tal õnnestus enda Apple’i-konto parool siiski ära muuta. Pärast seda suundus ta paar tundi hiljem Apple’i edasimüüja juurde, kust sai Apple’i rahvusvahelise klienditoe telefoninumbri.

“Sain liiniline toreda noormehe Dimitrisega, kes juhendas mind icloud.com lehe kasutamise osas. Kuna ma olin hommikul telefonist SIM-kaardi eemaldanud siis sain telefoni tehasesätted taastada alles õhtul. Dimitris oli mulle vahepeal ka e-kirja saatnud, kus jagas veel õpetussõnu,” rääkis lugeja.

Geeniuse sekkumine paljastas kurikaelade jaburuse

Lugeja ütles, et tema kontol oli aktiveeritud kaheastmeline tuvastus, mis peaks tagama selle, et isegi parooli teades ei pääse võõrad inimesed kontole. Lisaks sellele ütles ta, et Apple ID parool oli unikaalne ehk ei saanud minna mõne muu teenuse paroolide varastamise käigus liikvele.

Tegelikult on probleem aga selles, et “Find My iPhone” teenuse kasutamiseks pole kaheastmelist autentimist vaja, piisab vaid paroolist ning see on juba eelmisest aastast tuntud probleem, mil kurjategijad samamoodi paljude inimeste iPhone’id lukustasid. Seega kui iPhone’i-konto parool kusagilt kurjategijate kätte satub, piisab neile sellest iPhone’i lukustamiseks ja lunaraha nõudmiseks. Sellise rünnaku vastu saab end kaitsta ainult unikaalsete turvaliste paroolidega.

Vahejuhtumile selguse toomiseks võttis Geenius ühendust ka Apple’i pressiosakonna ning kontot kaaperdada üritanud kurikaeladega. Uudise avalikustamise hetkeks ei ole Apple oma kommentaari veel edastanud.

Uue parooli saamiseks piisab vaid sellest, kui kurikaelade meiliaadressil saata kaks kirja.

Kurjategijatelt sama e-postikonto kaudu Geeniusele kommentaari küsimine paljastas aga uue väga veidra seiga: lukustatud telefonile uue parooli saamiseks piisab vaid sellest, kui saata neile ühelt meilikontolt kaks kirja. Seega, kui meie saatsime neile kirja kommentaaripalvega, saime vastuseks hoopis lukustatud telefoni PIN-koodi. Ilmselt eeldasid nad, et kui inimene kirjutab neile uuesti, siis on ülekanne juba tehtud ning talle võib parooli automaatselt loovutada.

Uueks parooliks oli määratud numbrikombinatsioon “0928119019” ning telefoni PIN-kood oli “0928”.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.