Elisa klient maksis seitsme pildi saatmise eest üüratu summa, süüdi on vana tehnoloogia

MMSid oli äge teenus 15 aastat tagasi. Pilt on illustratiivne. Foto: Egert Kamenik PM/Scanpix Baltics

Kui tavaliselt maksab Eestis mobiilne internet telefonis sõltuvalt paketist paar eurot gigabaidi eest, siis ootamatult võib sattuda ka Eesti kõige kallima mobiilse interneti otsa, kus üks gigabait maksab ei rohkem ega vähem kui 3200 eurot.

Geeniuse poole pöördus Reijo, kes avastas oma mobiiliarvelt 19-eurose lisatasu. Täpsemalt arve põhjust uurides selgus, et ta oli eelmisel kuul saatnud oma nutitelefoniga ühele sõbrale seitse fotot, mis läksid üle võrgu MMS-sõnumitena. MMS (Multimedia Messaging Service) on nutitelefoniajastu eelne sõnumitehnoloogia, mis on mõeldud piltide saatmiseks.

“Kas ja kui palju see maksma läheb, ma ei mõelnudki,” rääkis Reijo. “Ma arvasin, et oleme oma e-riigiga jõudnud juba nii kaugele, et ma ei pea enam mingi MMSi arve pärast muretsema.”

Kuna Reijo kasutab telefonis mobiilset internetti, tundus loogiline, et MMS-id arvestatakse igakuiste sõnumite limiidi sisse või mahupõhiselt mobiilse interneti arvestusse. Arve järgi avastas ta, et tema mobiiliopepraator Elisa võtab iga MMS-i eest mahupõhist lisatasu, milleks on 32 senti 100 kilobaidi eest.

Arvestades nende piltide edastamise hinna gigabaidipõhiseks, teeb see ei rohkem ega vähem kui 3200 eurot. Seejuures pole tähtis, kas ja kui suur mobiilse interneti pakett või sõnumite maht konkreetselt telefoninumbril on, sest MMS-i arvestus on neist sõltumatu. Tõsi, MMSi mahu ülempiire on 1 megabait, nii et 3200-eurose arve saamiseks tuleb neid pilte saata väga palju.

Reijo pöördus ka Elisa klienditeenindusse, kust ei osatud teda kuidagi aidata. “MMS-i saatmine on hästi kallis kahjuks jah,” oli klienditeenindaja kaastundlik.

Telias tasuta, Tele2-s palju odavam

Telias näiteks on Mobiilse Elu ja Mobiilse Äri ehk kõige populaarsemates pakettides SMSid ja MMSid võrdsustatud ehk kui kliendil on kuuarve sees näiteks 400 sõnumi saatmine ilma tasuta, siis võivad need olla nii SMSid kui MMSid. Kui kuuarves sisalduvate sõnumite hulk ära kulutada, tuleb iga MMS-i eest eraldi maksta 5 eurosenti.

Tele2-s maksab MMS-i saatmine 30 eurosenti sõltumata sõnumi mahust ning sellest, kas tegu on äri- või erakliendiga ja mis paketiga on tegu.

Kalli MMSi saatmine telefonis on tegelikult väga lihtne. iPhone’i-omanikel lähevad sõnumiäpist välja kas sinised sõnumid ehk tasuta iMessage’id, mis liiguvad vaid iPhone’ide vahel või rohelised ehk tavalised sõnumid, mis muidu on SMSid, aga kui sinna näiteks pilt või video lisada, muutuvad automaatselt kallisteks MMSideks. Androidis liiguvad sõnumiäpist välja SMSid (iMessage tuge ei ole), aga kui sõnumile lisada pilt või video, muutuvad need jällegi automaatselt MMSideks.

Seega võivad tasuta sõnumiäppidega nagu Facebook Messenger või WhatsApp harjunud inimesed saata kalleid MMS-sõnumeid oma telefonist ka lihtsalt kogemata, arvestamata sellega, et sõnumiga saadetud pilt ei ole mitte tasuta, vaid maksab mitu eurot.

 Elisa: MMS on vana tehnoloogia, vajadusel saab klient selle sulgeda

“MMSi näol on tegemist väga vana ja aegunud tehnoloogiaga piltsõnumite saatmisel. Hoiame teenust püsti vaid seetõttu, et meil on alles veel väike arv seda kasutavaid kliente,” ütles Elisa tooteturunduse osakonna juht Mailiis Ploomann

Ploomanni sõnul kasutavad nende kliendid piltide edastamiseks reeglina erinevaid sõnumiäppe. Kõige populaarsemad neist on Facebook Messenger, Skype, WhatsApp ja teised sellised või failide jagamiseks mõeldud pilveteenuseid nagu Dropbox, Google Drive ja teised.

“Kuna me hoiame oma võrgus elus väga vana tehnoloogiat, mille kasutajaskond on vägagi väike ja tegemist on selgelt oma elukaare lõppu jõudva teenusega, siis ei ole enam majanduslikult tark seda teenust uuendada või edasi arendada,” ütles Ploomann. “Mõned aastad tagasi uurisime ka oma klientidelt, kas MMS-teenuse kasutus kasvaks, kui muudaksime hinnastust või arendaksime teenust.”

“Klientide tagasiside on alati olnud see, et nende jaoks on tänapäevased lahendused oluliselt mugavamad ning sõltumata hinnast teenuse kasutajaid juurde ei tuleks. See on ka põhjuseks, miks teenuse hind on jäänud siiamaani muutmata ehk ajajärku, kus tehnoloogia oli veel ajakohane,” rääkis ta.

Kui klient ei soovi MMSe saata või tahab kindel olla, et tema telefon pikki SMSe, kogemata saadetud iMessage’id MMSideks ei konverteeriks, saab ta sellest klienditeenindusele teada anda ning Elisa piirab võrgus nende saatmise võimaluse.

MMS ei saanud kunagi populaarseks

“Elisa huvi on suunata aeg ning ressurss teenustele, mida meie kliendid vajavad ning mille kasutus on kasvamas. Juhul, kui mõne meie elukaare lõppu jõudnud teenusega on klientidel muresid või probleeme, siis on meie kui teenusepakkuja kohustus kliendile kõige parem ja sobivaim lahendus leida,” lisas Ploomann.

Tema sõnul saadavad Elisa kliendid ühes kuus ligi 7 miljonit SMSi ning MMSide arv jääb 30 000 juurde, ka MMS teenuse hiilgeaegadel polnud kasutajate arv oluliselt suurem. Ainuüksi menukaimat failivahetuskanalit Facebooki Messengeri kasutab iga päev ligi 200 000 klienti.