Elisa hakkab kliente tehisintellekti abil tuvastama

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Elisa kontorites võeti kasutusse Ajujahil osalenud idufirma näotuvastuse lahendus.

Elisa katsetab esindustes tehisintellektil põhinevat näovõrdlust, mis tulevikus identifitseerib kiirelt ja lihtsalt kaamera ees seisva isiku ning lihtsustab oluliselt Mobiil-ID väljastamise protsessi.

“Tulenevalt Siseministeeriumi kokku kutsutud töögrupi eesmärgist leida Mobiil-ID vormistamiseks ID-kaardist sõltumatu liitumisvoog, otsustas Elisa esimese operaatorina Eestis hakata piloteerima uut ja innovaatilist tehisintellektil põhinevat näobiomeetria lahendust,“ rääkis Elisa erakliendiüksuse juht, juhatuse liige Andrus Hiiepuu.

Mine Kristiine esindusse

Kõik kliendid, kes järgmiste kuude jooksul Kristiine Elisa esinduses Mobiil-ID-d vormistama lähevad, läbivad testprojekti käigus uudse isikutuvastamise protsessi. “Kliendil tuleb korraks vaadata tavalisse veebikaamerasse, mille peale masin hindab tehisintellekti mudelit kasutades, kas inimene, kes seisab kaamera ees, on sama, kes on riigi arvates seotud isiku poolt antud isikukoodiga,“ kirjeldas Hiiepuu, kuidas klienti esinduses tuvastatakse.

Elisa telekomiteenuste valdkonna juht Mailiis Ploomann ütles, et kogu protsess on lihtne ja kaasaegne – kliendil tuleb ainult vaadata kaamerasse ja süsteemi tarkus ning loogika toimivad varjatult taustal. “Praktikas toimub sellel samal hetkel näobiomeetria võrdlus tehisintellekti abil kahe pildi vahel. Võrreldakse vahetult esinduses inimese näost tehtud pilti riigi isikut tõendavate dokumentide andmebaasis olevaga.“

Sarnaselt inimestele otsib näovõrdlust teostav tehisintellekt mustreid, mida ära tunda ja mille põhjal otsuseid langetada. Näovõrdluse puhul on nendeks mustriteks näopunktide omavahelised kaugused. “Näiteks hindab näovõrdlus teiste hulgas silmade omavahelist kaugust, silmade kaugust ninast ja palju muud, kuid nende suhete paika panemine ei ole triviaalne,“ kirjeldas MindTitani juht Kristjan Jansons, kellega koostöös lahendust piloteeritakse. “Tehisintellekti võlu seisnebki selles, et hulga programmeerijate asemel otsustab ja õpib tehisintellekt ise, mis on olulised punktide vahelised suhted ja mis on optimaalseim lahendus,“ kinnitas Jansons.

Mis saab edasi?

Kui tehisintellekt leiab, et tegemist on ühe ja sama isikuga, läheb protsess edasi ja inimene saab tulevikus väljuda mobiilioperaatori juurest juba kehtiva Mobiil-ID-ga. “Juhul kui tehisintellekti võrdluse vastus on negatiivne, jääb inimesel alles võimalus minna Politsei- ja Piirivalveameti esindusse ning lasta end ametnikul füüsiliselt tuvastada, täpselt nii nagu see täna toimib,“ lisas Ploomann.

Hetkel kogutakse piloteerimise käigus andmeid teenuse kasutamisest ja kui piisav andmehulk on koos, hinnatakse koos siseministeeriumiga tulemusi ning vajadusel kohandatakse kas protsessi või tehnoloogilist lahendust. Kui tehniliselt on süsteem toimiv, protsess klientide jaoks vastuvõetav ja lahenduse täpsus vastab riigi poolt ette antud kriteeriumitele, plaanitakse näovõrdlus kasutusse võtta 2019. aasta esimeses pooles.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.