Ekspert: Taxify võtab Uberilt maailmas turgu ära

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Bolti kaasasutaja Markus Villig.Foto: Bolt

Ettevõtluskõrgkooli Mainor õppejõu Andrei Hrustaljovi sõnul näitab Uberi äsjane Kagu-Aasiast loobumine, et Uberi-vastane taksoäpifirmade liit, kuhu kuulub ka eestlaste Taxify, surub USA giganti maailmas aina enam nurka. Ühe põhjusena võib näha ka Uberi mõne aja taguseid siseprobleeme ja järgnenud juhivahetust.

Kommenteerides Uberi Kagu-Aasia äri müüki sealsele konkurendile Grab, juhtis Hrustaljov tähelepanu, et see ei ole eraldiseisev sündmus. “Pigem on see järgmine etapp Uberi ja nende Hiina rivaali Didi vahelises ülemaailmses konkurentsis. Eelmisel aastal tegi Didi suured investeeringud nii Grabi kui Taxify’sse. Tänaseks on päris selge, et nii Uber kui Didi tahavad olla maailmas number üks taksoäpiteenuse pakkuja,” selgitas ta.

Andrei Hrustaljovi sõnul oli eelmine aasta Hiina Didi, Kagu-Aasia Grabi, India Ola, Lõuna-Ameerika 99 ning Euroopas ja Aafrikas laieneva Taxify liidu kujunemise aeg. Nüüd näib, et Uberit on hakatud vaikselt nurka suruma.

“Aasta alguses ostis Didi 99 lõplikult ära, mis tegelikult tähendab, et Lõuna-Ameerikasse süstiti raha juurde. Nüüd avaldati Uberile Kagu-Aasias piisavalt survet, et Uber loobus pingutamast. Võib-olla kasutab Didi ära olukorda, et Uberil on parasjagu raskusi ka koduturul USA-s, kus Google’i emafirma rahaga võtab Uberilt turgu ära Lyft. Didil on Hiinas samal ajal sisuliselt monopol,” analüüsis Hrustaljov.

Õppejõu sõnul muudab olukorra Uberi jaoks keerulisemaks ka nende eelmise aasta suvel toimunud juhivahetus. “Uber kasvas jõudsalt, kui juhiks oli ettevõtte asutaja Travis Kalanick. Kalanick oli energiline, aga tema eetilisus nii turul kui ettevõtte sees jättis kõvasti soovida.

Uberi nõukogu asendas lõpuks Kalanicki rahulikuma juhiga, kelleks sai kogenud tippjuht Dara Khosrowshahi. See oli õige muutus, aga võttis ka ettevõttel mõneks ajaks hoo maha. Uus juht näib olevat rohkem koordinaator, inimsuhete juhtija, mitte niivõrd uute läbimurrete saavutaja. Võib-olla kasutavad hiinlased seda ära ja ongi võtnud agressivsema hoiaku,” ütles ekspert.

Samal ajal tõi Hrustaljov ka välja, et Uberi ja Didi strateegiad on algusest peale olnud kardinaalselt erinevad. “Uber avab igal pool oma kontori. Didi aga loob pigem võrgustikku ja investeerib teiste maailma piirkondade Uberi põhikonkurentidesse.

Nii ei mõju Didi mõju kasv regioonis võõrana, vaid pigem just toetab niiöelda oma poisse ehk kohalikke edukaid ettevõtjaid. Paistab, et praegu töötab see paremini kui Uberi rohkem tsentraliseeritud mudel,” ütles Ettevõtluskõrgkooli Mainor õppejõud.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.