Eesti laps laadis alla “Minecrafti” libaversiooni, mis saatis päevaga Venemaale üle 5000 sõnumi

minecraft-1.jpg

Hiljuti sai lahenduse juhtum, kus laps laadis Teliast ostetud tahvelarvutisse alla programmi, mis tema arvates oli mäng “Minecraft”, kuid oli tegelikkuses pahavara, mis saatis Venemaale üle 5000 sõnumi, seda enam kui 600 euro eest.

Kliendi avalduse kohaselt saadeti lapse kasutuses olnud tahvelarvutist ajavahemikus 03.03.2017 17.48 – 04.03.2017 k 22.11, ehk veidi enam kui 24 tunni jooksul, Venemaale erinevatele numbritele 5240 sõnumit. Saadetud sõnumite eest esitas Telia kliendile arve summas 664,39 eurot.

Klient ei nõustunud arvega, väites, et tema laps ei ole neid sõnumeid saatnud. Telia ei näinud alust arve tühistamiseks, sest sõnumid olid saadetud kliendi numbri vahendusel ja teenuste eest on arveldatud vastavalt teenuste tingimustele ja hinnakirjale.

Kliendi hinnangul saatis sõnumeid seadmesse paigaldatud rakendus “Minecraft”, mis oli populaarseks mänguks maskeeritud viirus. “Tarbijale on mõistetamatu, miks Kaupleja ei saa toimunust aru ega informeeri sellest oma Venemaa partnerit. Kaupleja ei peaks sellisel viisil ostetud teenuse eest partnerile tasuma,” seisab tarbijavaidluste komisjoni raportis.

Klient ei ole nõus arvet maksma

Kliendi väitel ei ole Teliaga sõlmitud lepingu paketi kirjelduses midagi öeldud selle kohta, et SIM-kaardi abil oleks võimalik saata ka SMSe. “Puudub selgus, kas, miks ja mis hinnaga on Tarbija poolt ostetud internetipaketis „Diil Internet 4G Plus“ SMS-teenus. Tarbija sõnul eeldas ta, et nagu igal paketil, on ka Diilil olemas limiit (110 eurot),” seisab raportis.

Klient palus Telial vastutuleku korra vähendada arvet 110 euroni. Operaator nõustus kompromissina vähendama arvet 20% võrra. Klient sellega ei nõustunud ja esitas avalduse tarbijavaidluste komisjonile, nõudes arve tühistamist.

Telia: arve tühistamiseks puudub alus

Telia jäi seisukohale, et arve tühistamiseks puudub alus. “Kliendi seadmelt, milles on SIM kaart numbriga [number eemaldatud – toim.], on antud koguses sõnumeid Eestist välismaale saadetud. Arve selle eest on esitatud vastavalt teenuste tingimustele ja hinnakirjale. Kui klient on andnud tahvelarvuti kasutada kolmandale isikule, siis vastutab operaatori ees klient,” märkis Telia oma vastuväites.

“Samuti vastutab klient selle eest, et tema seade oleks kaitstud viiruste ja teiste pahatahtlike rakenduste eest jne. Diilil on tulenevalt Üldtingimuste punktist 4.6 õigus kliendile osutada sideteenuseid krediidipõhimõttel ja kehtestada kliendi suhtes krediidilimiit. Vastavalt sellele on Telial õigus piirata krediidilimiidi ületamisel kliendile teenuste osutamist või osutada teenuseid kõnealuste piiranguteta,” lisas ettevõte.

Otsus: arve tuleb tühistada

Tarbijavaidluste komisjon leidis, et arve tuleb tühistada, kuna sõnumite hinda ei ole lepingus välja toodud.

“Seadusest tulenevalt lasus Kauplejal kohustus anda Tarbijale enne lepingu sõlmimist selgel ja arusaadaval viisil teavet lepingu eseme koguhinna/ hinna arvutamise viisi kohta. Komisjoni hinnangul ei ole Kaupleja seda seaduse nõuete kohaselt teinud. Liitumislepingus on küll märgitud lühisõnumite saatmine ja vastuvõtmine, kuid liitumislepingus (sh lepingus viidatud hinnakirjas) puudub internetipaketi „Diil Internet 4G Plus“ osas teave lühisõnumi maksumuse kohta,” selgitas tarbijavaidluste komisjon oma otsust.

“Veebilehe kaudu nähtavad teenuste hinnad ei ole liitumislepingu osaks, kuivõrd lepingus puudub asjakohane viide. Lepingu esemeks oleva põhikohustuse täitmise eest võetav tasu peab olema kokku lepitud, täiendava tasu maksmise kohustust peab tarbija olema sõnaselgelt kinnitanud. Kui Tarbijat ei ole teavitatud kohustusest tasuda kulusid, ei pea ta neid seadusest tulenevalt ka kandma.”

“Kuivõrd hinnakirjas internetipaketi tingimuste juures ei ole reguleeritud lühisõnumite saatmist ja hinda, siis ei ole võimalik liitumislepingust olulise pingutuseta mõista, kas lühisõnumite saatmises on kokku lepitud või mitte,” leiab komisjon.