Arvasite, et SMSid on surnud? Tegelikult nende saatmine Eestis hoopis kasvab

Foto: Scanpix/PM/Peeter Langovits

SMS ehk tekstsõnum tähistas mõne päeva eest oma 25. sünnipäeva ning selgub, et nende populaarsus pole kahanenud, vaid Eesti kahe mobiilioperaatori see lausa kasvab. Oluline osa kasvust on see, et SMSe ei saada enam inimesed, vaid masinad.

Mobiil-ID tõstab SMS-ide saatmist

Kõige rohkem on SMSide saatmine viimaste aastate jooksul kasvanud Telias. Kui 2012. aastal saadeti nende võrgus umbes 50 miljonit SMSi, siis 2017. aastal oli see arv juba 100 miljonit.

“Kasvu mõjutab tuntavalt Mobiil-ID ja M2M valdkond,” ütles Telia pressiesindaja Raigo Neudorf. “Kogu SMS-ide hulk on viimased viis aastat kasvanud 10-20 protsenti aastas.”

Tele2 tootedirektor Katrin Aron ütles Geeniusele, et kuigi Facebook Messenger ja muud sarnased suhtlusrakendused on väga populaarsed, siis pole kuus saadetud SMSide arv langenud, vaid pigem veidi kasvanud.

“Ilmselt seetõttu, et enamikul inimestel on praktiliselt piiramatu kasutusmahuga paketid,” sõnas ta.

Statistika näitab, et keskmiselt saadavad Tele2 kliendid ühes kuus 6-7 miljonit SMSi. Kõige tihedamad kuud on detsember ja jaanuar, kui soovitakse jõulu- ja uusaastatervitusi.

Elisas on mahud langenud

Elisa tooteturunduse osakonna juhi Mailiis Ploomanni sõnul võib nende juures siiski näha väikest SMSide populaarsuse langust. Igas kuus liigub umbes 10 miljonit sõnumit, 2015. aastal aga saadeti Elisas keskmiselt 11 miljonit sõnumit kuus.

Võrdselt saadavad SMSe nii era- kui ärikliendid, mõlemad keskmiselt umbes 32 SMS-i igas kuus. Võrdluseks, 2015. aastal oli see 34 SMSi ühes kuus. Ploomann lisas, et aasta vaieldamatult populaarseimad päevad sõnumite saatmiseks on jõulupühad ja loomulikult aasta lõpp . Nendel päevadel liigub õhtutundide jooksul korraga pool miljonit kuni miljon sõnumit.

Sõnumistatistika kõrvale saab märkida, et näiteks Facebook Messengeri ja teisi suhtlemiseks mõeldud äppe kasutab Elisa võrgus üle 330 000 inimese, seega enamus mobiilse interneti tarbijatest kasutavad ka mõnda meelepärast suhtlemisäppi. Nendest omakorda kõige populaarsem on just Messenger, millel on stabiilselt umbes 300 000 kasutajat, kellest umbes 200 000 kasutavad seda pea igapäevaselt.

Kuidas SMS Eestisse jõudis?

Telia tänane arendusjuht Ando Meentalo, kes oli enam kui paarikümne aasta eest kohaliku SMSindusega otseselt seotud, meenutas et EMT päris isiklik SMS jõudis Eestisse juulis 1995. aastal. Siis oli SMSi saatmise pool üles ehitatud Soome-Eesti ühisteenusena, kuna sisaldas kombot “Telecom Finlandi sõnumikeskus + EMT klient”.

Klient sisestas telefoni mällu Soome keskuse numbri ja siis saatis SMSi nagu ikka. Vahe oli veel see, et vastuvõtja number tuli kindlasti panna “+372…”, vastasel juhul ei osanud Soome keskus neid Eestisse saata. Päris oma keskus (Eesti numbriga) tuli 1996. aasta jaanipäeval.