Kes kontrollib Uberit ja Taxify’d? Ametnikud lükkavad vastutust üha teistele

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kuigi Eestis kehtib juba neljandat kuud äppide jaoks kohandatud ühistranspordiseadus, ei väljasta äpid nagu Taxify ja Uber siiamaani seadusele vastavaid arveid.  Ent äppide üle järelevalve tegemisega mängivad Eesti riigiametid kuuma kartuli mängu ja ei taha vastutust võtta.

Seaduse kohaselt peab äppides kuvama autojuhi ees- ja perekonnanime, pilti juhist, sõiduki registreerimisnumbrit ning teenindajakaardi numbrit ja informatsiooni sõidu kohta. Teenust saab osutada vaid selle sõidukiga, millele on väljastatud kehtiv sõidukikaart. Uber ei väljastanud kuni tänavu 9. veebruarini ühtegi nõuetele vastavat arvet, Taxify puhul oli korrektseid arveid ainult 16%, näitas Geeniuse analüüs.

Üks teisele, teine kolmandale ja kolmas tagasi esimesele

Tallinna munitsipaalpolitsei ameti (mupo) avalike suhete peaspetsialisti Meeli Hunt väitis Geeniusele, et äppide tegevust mupo ei kontrolli. Hunt suunas ajakirjaniku edasi tehnilise järelevalve ameti (TJA) poole.

TJA esindaja kinnitas Geeniusele, et nende amet ei kontrolli transpordiäppide vastavust seadusele. TJA suunas järelevalve-küsimuse edasi politsei- ja piirivalveametisse (PPA).

PPA teatas Geeniusele, et Taxify ja Uberi tegevuse kontrollimine on mupo vastutusalas.

Mupo kordas seisukohta, et tegu on TJA vastutusega.

Ühe ameti esindaja selgitas anonüümselt, kuna ta ei tahtnud seisukohta ametiisikuna avaldada, et äppide üle järelevalve teostamise osas puudubki riigis selgus. Tema sõnul on probleem majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis (MKM).

MKMi veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu väitel teostab äppide üle järelevalvet hoopis tarbijakaitseamet.

Artikli avalikustamise hetkeks jäi tarbijakaitseameti pressiesindaja Geeniuse ajakirjaniku jaoks tabamatuks, e-kirjale pole vastust tulnud ja telefonikõnedele ei vastatud.

Pärast artikli ilmumist edastas amet omapoolse kommentaari. “Tarbijakaitseametisse ei ole laekunud infoühiskonna teenuse vahendusel osutatava taksoveoteenuse kohta tarbija pöördumisi, milles oleks probleemiks sõitjale raha tagastamine. Järelevalvemenetlusi infoühiskonna teenuse vahendusel osutatava taksoveo teenuse osas ametis antud hetkel algatatud pole. Samuti pole teostatud kontrolltehinguid,” teatas tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda.

Äpitaksod on saanud trahve, üks kaasus jõuab kohtusse

Politsei ning mupo sõnul on nad tänavu trahvinud mitmeid “infoühiskonna teenuse kaudu” ehk äpiga taksoteenuse osutajaid, kes ei ole seaduses kehtestatud korrale vastanud. Seaduse jõustumisest alates 1. novembrist 2017 on PPA Harjumaal vähemalt viiel korral karistanud infoühiskonna teenust osutavat juhti.

“Neil puudusid sõitjateveoks kohustuslikud dokumendid. Politseinikud kontrollivad infoühiskonna teenuse pakkujate sõidukeid tavapärase liiklusjärelvalve käigus. Ühistranspordiseaduse paragrahv 88 järgi on maksimaalne karistus 600 euro suurune rahatrahv,” ütles PPA juhtivkorrakaitseametnik Kalmer Tikerpe.

Meeli Hunt mupost ütles, et nemad on tänavu kontrollinud 1478 taksoteenuse pakkujat ja neist karistanud 54, pea pooled neist on olnud Uberi või Taxify juhid.

Märtsi alguses toimub kohtuistung, kus arutletakse kaasust, milles mupolt trahvi saanud äpitakso juht vaidlustas trahvi. Käimasolevale menetlusele viidates keeldus Hunt kaasust rohkem kommenteerimast.

Artikkel uuendatud 14.02.2018 kell 18:00, lisatud tabijakaitseameti kommentaar.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.