Smart Halo on futuristlik jalgrattakompuuter, mis alles õpib rattateid tundma

Ei, ära osta,

Ostmisega peab veel ootama, kuni jalgrattateede kaardid siinkandis paremaks lähevad. Kui aga meeldib oma rattasõite äpi abiga jälgida, kasutada seadet alarmina ja mobiilikõnedest märguandjana, siis sellena töötab Smart Halo väga hästi.

Jalgrataste pardakompuutrid, mis kodara külge kruvitud magnetiga meetreid loendavad ja väikesel LCD-ekraanil läbitud kilomeetreid või kiirust näitavad, on nii üheksakümnendad. Miks ei võiks olla ka rattakompuuter trendikas nagu iPhone või mõni muu moodne nutividin?

Võibki. Kanadas toodetud Smart Halo tundubki olevat midagi sellist. Jalgrattatest Kadriorus ja Pirital paljastas selle head ja ka mõned halvad omadused.

Vanamoodsa jalgrattakompuutri alternatiiviks on mobiili kinnitamine rattahoidjale või mõni GPS-seade, mis samuti vastava alusega kinnitatakse lenksule ja see näitab kõiki vajalikke numbreid või juhatab navigaatorina kohale.

Paraku on nendel moodsatel lahendustel liiga inforikas ekraan. Kui jääd imetlema seal jooksvaid numbreid ja kaarte, võid mõnele autole tagant sisse sõita või jalakäija alla ajada, rääkimata asfaldiauku kukkumisest või posti vastu põrkamisest.

Sellel on lihtne ekraan

Smart Halo on proovinud üleliigse info probleemi lahendada sellega, et nende seadmel on ekraaniks vaid üks LED-ide rõngas. Selle plinkimine ei pane pikaks ajaks infosse süvenema, vaid (vähemalt teoorias) peaks olema kohe silmanurgastki selge, mida seade edastab.

Moodsa nutitootena on Smart Halo ühenduses nutitelefoniga, mis aitab seadme hinna odavamana hoida (hind Klickis ca 180 eurot) – pole vaja sisse panna kallist GPS-moodulit, sest asukoha edastab telefon ja ka nuppe-menüüsid-ekraani pole, kõike saab seadistada mobiilirakendusest.

Karbist välja võttes jätab seade massiivse mulje – peaaegu hokilitri mõõtu sihverplaat tuleb kinnitada kahe kinnitusega lenksu keskosa külge. Selleks, et sinna ruumi tekiks, tuleb olemasolevaid taldu natuke ümber tõsta. Ka ratta lenksupinnale konkureerivad erinevad kohustuslikud ja mittekohustuslikud seadmed: esilaterna kinnituse tald, rattakell, pardakompuuter, mobiilihoidja jne. Muidugi sai ruumi juurde võtta vana pardakompuutri talla arvelt, mida Smart Haloga enam vaja ei lähe.

Seadme paigaldamiseks kulub esimesel korral ligi tund. Hiljem, teisel katsel võib juba 15 minutiga hakkama saada. Paigaldamist juhendatakse mobiilist samm-sammult alles siis, kui oled mobiiliäpi alla laadinud. Vastavalt sellele, milliseks kujunevad lenksu mõõtmistulemused, soovitatakse kasutada õigeid detaile.

Paaris kohas oli küll segasevõitu mitmeti mõistetavaid kohti, aga kogu kinnituskonstruktsioon on nii ehitatud, et valesti see kokku ei lähe ja lõpuks jääb üle kõik uuesti lahti võtta ja õigetpidi kokku panna.

Sihverplaadi osa käib ratta külge kinnitatud alusele külge omapärase puutevaba magnetilise võtmega. Kuidas see HaloKey täpselt toimib ja kas on ka mingit lisaturvalisust, seda ei tea, aga lihtsalt plastmassitükki meenutav seade on juhendi info põhjal seotud vaid konkreetse seadmega ja aitab seda ratta küljest turvaliselt lahti päästa. Ilma selleta ei saa seadet kuidagi kätte, ka kruvipead jäävad siis sihverplaadi alla peitu.

Magnetiga võti tuleb asetada seadme lähedale vastavasse tabalukukujutisega tähistatud kohta ja imeväel vallanduvadki kaks lukku, mis Smart Halo oma aluse küljes kinni hoiavad.

Jalgrattakompuuter kui alarmseade

Kui ligi tund on kinnitustega pusitud ja tundub, et seade hoiab end lenksul kindlalt kinni, tuleb jätkata muude seadistamistega läbi mobiiliäpi. See töötab nii Androidiga (alates versioonist 4.4) kui IOS-iga (alates iOS 9).

Mitme funktsiooniga tööriist on muuseas kasutatav jalgratta ärandamisvastase seadmena. Selleks peab äpi menüüst aktiveerima alarmi. Niipea, kui telefon kaotab sideme rattal oleva seadmega ehk kui lähed rattast piisavalt kaugele, aktiveerub alarm, kui ratas on paigal ja ei liigu. Kui keegi peaks ratast loksutama, ilmub ekraanile ähvardav punakas sõõr, aga mitte veel ring. Kui kõigutamine jätkub, siis punane ring lõpuks täitub ja käivitub 105-detsibelline sireen, mis peletab igasuguse tauluvuslävega varga kiirelt eemale.

Nüüd võiks tähelepanelik tehnoloogiahuviline küsida, mis saab siis, kui ratta juurde näiteks poest või söögikohast tagasi tulles mobiili aku tühjaks on saanud. Jääbki ratas sinna kuni mobiili laadimiseni?

Kanada tehnoloogiafirma on ka sellele mõelnud. Klahve parooli sisestamiseks pole, kuid puutetundlik ekraan reageerib koputustele. Enne sõitma minemist tuleb äppi sisestada n.ö parool, mis on viiekohaline morsekood: pikad ja lühikesed koputused vaheldumisi, nii nagu igaüks valib. Kui mobiiliga alarmi maha võtta ei saa, tuleb vastu sihverplaati morset koputada.

Kuidas navigeerida ilma ekraanita?

Kõige huvitavam Smart Halo omadus on aga muidugi “jalgrattanavigeerimine”. Eriti põnevaks teeb selle klassikalise ekraani puudumine, küll aga häälitseb seade ja näitab ringikujuliste erivärviliste LED-idega, kuhu pöörata.

Mobiiliäpis on Mapboxi kaardirakendus, kuhu sihtkohti sisestades on valik tunduvalt lahjem, kui näiteks Google Mapsis, aga tänava ja majanumbriga saab enamasti hakkama. Maamärkidega on keerulisem: ajaloomuuseum või lauluväljak ei anna mingeid tulemusi.

Kui sihtkoht leitud, võib alustada navigeerimist. Tundub, et jalakäijate teid ei taha äpp eriti kasutada ning kõiki jalgrattateid pole kaardil. Kui kõik läheb hästi ning trajektoor ei vii kõrvaltänavasse tohutu ringiga, on rõngasekraan vägagi abiks õige pöörde kättejuhatamisel. See hakkab kõigepealt näitama valgete LED-idega selles suunas, kuhu jääb järgmine pöörang.

Näiteks kui tuleb pöörata ristmikult veidi tagasi, siis LED-id hakkavad põlema kuskil paremal või vasakul all sektoris. Kui pöörangukoht läheneb, laieneb roheliste LED-ide rida selles suunas, kuhu tuleb pöörata ja kui pööramise aeg käes, hakkavad valgusdioodid lenksul plinkima. Seda kõike saadab ka heliline signaal, mille tugevust saab äpist seadistada.

Isegi kui mobiil autonavigaatorina käitub väga täpselt, ei saa seda eeldada Smart Halo äpi puhul. Lenksul olevas jalgrattakotis kaotas mobiil üsna tihti GPS-signaali ja siis võis juhtuda, et sihverplaadil plinkivad tuled juhatasid korraks hoopis valesse suunda. Olles sussaninlike nõuannete õhutusel ära pööranud, arvutab äpp juhendamise kiirelt ümber ja näitab sõõri allsektoris punaseid LED-e, kui tuleb seisma jääda ja tagasi pöörata.

Mõnikord tulevad sihverplaadile ka kollased tuled. Nende tähendus on juhendi järgi ohtlik lõik. Kuna Kanada firma müüb oma seadmeid üle maailma, siis ohtlikuks lõiguks on märgitud kõik, mis mõnes riigis võib tähendada rattasõidu keeldu. Näiteks kui tuleb ületada ülekäigurada või sõita lühike jupp ühesuunalisel teel vastassuunas. Kollane hoiatab, et neil lõikudel peaks ratast käekõrval lükkama. Roheline punkt keskel aga tähendab, et kulge praegu rahulikult otse edasi.

Smart Halo töötab ka nutika esilaternana: kui läheb piisavalt pimedaks, lülitatakse valgustus automaatselt sisse. Kui ratas seisab, lülitatakse lamp välja. Seadistada saab heledust ja valida vilkumise või pideva valgustuse vahel. Kui on siiski käsitsi vaja esituli sisse või välja lülitada, saab seda teha sihverplaadil kaks korda kiirelt koputades. LED on üsna hele, nii et valgustab natuke ka sõiduteed.

Jalgrattakompuuter kui aktiivsusmonitor

Klassikalise rattakompuutri üks olulisi omadusi on ka hetkekiiruse näitamine – igaüks tahab ju teada, kas mäest alla kimades sai autode kiiruse kätte või ei. Selleks on mobiiliäpis Fitnessi sektsioon.

Lisaks kaloritele, läbitud kilomeetritele ja sõiduajale võib tekitada omale ka veidravõitu spidomeetri, mis vahest siiski abiks on: määrates n.ö tippkiiruse, näitab Smart Halo sihverplaadil kaarena hetkekiirust, mis vastab protsendile tippkiirusest. Kui tippkiirus saavutatud, põleb kogu LED-ring, väiksema kiirusega aga vastav kaareosa.

Nutikella asendab samuti

Nutikas jalgrattakompuuter, mis on mobiiliga ühenduses Bluetoothi kaudu, võtab vastu ka muid teateid. Androidiga telefonist saab sinise LED-i vilkudes teada, kas tuli sissetulev kõne või SMS, Apple´i seadmed annavad märku vaid kõne saabumisest.

Kas osta või mitte?

Üldiselt on see seade päris põnev ja kasulik abimees nii igapäevasele rattasõitjale kui nädalavahetusel trenni tegijale. Paraku on Tallinna (ja ilmselt ka muu Eesti) rattanavigeerimise võimekus kaardirakendusel kohati veel kehvavõitu. Eks mõnikord trenni tehes tuleb see muidugi kasuks, kui kohale juhatatakse suure ringiga, aga kohalikke tänavaid teades ajab samas segadusse, kui sihverplaat suunab vahepeal hoopis mujale, kui ise loogiliselt võttes arvaks.

Seega – ostmisega tasub veel veidi oodata, kuni kaardid siinkandis paremaks lähevad. Seda juhul, kui navigeerimine on kõige tähtsam. Kui aga meeldib oma rattasõite äpi abiga jälgida (ja äpp on tõesti väga hea ja lihtne), kasutada seadet alarmina ja mobiilikõnedest märguandjana, siis sellena töötab Smart Halo väga hästi ja võib osta küll, kui vaid ainult nende asjade jaoks seade liiga kalliks ei jää.

Ei, ära osta,

Ostmisega peab veel ootama, kuni jalgrattateede kaardid siinkandis paremaks lähevad. Kui aga meeldib oma rattasõite äpi abiga jälgida, kasutada seadet alarmina ja mobiilikõnedest märguandjana, siis sellena töötab Smart Halo väga hästi.

Smart Halo rattakompuuter

Hind180-200 eurot
Aku kestvusKuni 3 nädalat (tund kasutamist päevas), 2000 mAh, laadimine USB-st
Funktsioonidvalgusti, alarm, kompass, spidomeeter, navigatsioon, fitness
ÜhendusBluetooth
MobiiliäppSmarthalo, IOS-ile ja Androidile
Kaal195 grammi