Jeff Bezose elulooraamat: tunnen kaasa Eesti töötajatele, kelle ülemus selle raamatu läbi loeb

Jeff Bezos. Foto: Mike Segar/Reuters/Scanpix

Jah, osta,

kui sind huvitab, kuidas Amazon sulle tegelikult asju müüb ning tahad aimu saada maailma suurima veebipoe äri- ja juhtimisotsustest.

Septembris ilmus eesti keeles Jeff Bezose elulooraamat “Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu”. Raamatut arvustas Postimehe ajakirjanik Hendrik Alla, kes kirjutab, et ta tunneb kaasa selle Eesti ettevõtte töötajatele, mille juht antud raamatu läbi loeb ja neid võtteid proovib rakendada.

 

Selles raamatus kirjeldab tehnoloogia- ja majandusajakirjanik Brad Stone veebikaubamaja Amazon sündi ja arengut maailma e-äri valitsevaks konglomeraadiks. Ta üritab näidata, miks Amazon on just niisugune, nagu me seda tänapäeval tunneme ning kuidas see on seotud selle looja Jeff Bezose ärifilosoofiaga. Muide, selgub, et nime tuleb hääldada [bai-zos], mitte [bi-zos] või [be-zos].

Võrreldes mõnede Steve Jobsi ja Elon Muski elulugudega, mida olen juhtunud lugema, on “Amazoni lugu” on eeskätt äri- ning juhtimisraamat, mitte mehe elulugu. Seda tuleb ainult kiita. Nii jääb rohkem ruumi olulistele teemadele, raamatus peaaegu puuduvad peatükid, milles käsitletakse Kroonika lugejatele huvi pakkuvas vormis suurmeeste intiimsuhteid. Kõva mees väärib kõvadele teemadele pühendatud raamatut.

Autor ei jää lõpuni sõltumatuks

Kergesti haaratavas belletristlikus vormis näidatakse 1994. aastal veebiraamatupoena alustanud Amazoni arengut “poeks, kust saab kõike”. Hindan autori põhjalikku tööd allikatega.

Samas tundub, et ta ei jää lõpuni sõltumatuks. Kas Bezose isiklik magnetism või Amazoni juristide armee hoiatused panevad teda mõnedes situatsioonides sündmusi valgustama erapoolikult. Näiteks kuulus saaga, mille käigus Amazon käitus USA kirjastus- ja raamatupoodide äriga (eriti selle väiksema, sõltumatuma osaga) umbes nii, nagu Mart Laar olla legendi järgi käitunud Eesti põllumajandusega. Bezosel endal on muidugi seletus varnast võtta — see, mis juhtus, polevat Amazon, vaid tulevik.

Stone’i raamatut lugedes jääb mulje, et tulevik osutus selliseks just Bezose isiklike veendumuste ja iseloomuomaduste tõttu. Amazon kui niisugune pole mingi loodusseaduste vältimatu toimimise tulemus, vaid just ühe mehe ja tema töötajate sihikindlate pingutuste vili. Ja millised pingutused need olid!

Halastamatu ekspluateerimine

Liiguvad legendid, milliseid taevalikke soodustusi tehakse töötajatele uue põlvkonna e-firmades, näiteks Google’i kämpustes. Amazonis on kõik vastupidi.

Näide: kui Amazon 1990. aastate teises pooles järjekordse laienemise käigus oma peakorteri ühte Seattle’i vähemahvatlevasse piirkonda kolis, kus oli raskusi parkimisega ja tänavatel liikusid peamiselt narkomaanid ja transseksuaalsed prostituudid, tehti Bezosele ettepanek, et firma võiks osaliselt kompenseerida töötaja bussipileteid. Bezosele see mõte ei meeldinud — mis mõttes nad lähevad töölt ära juba siis, kui bussid veel käivad? Sõitku autodega ja töötagu kauem!

Ainus asi, mida teatajad tasuta said, oli valuvaigisti Advil. Kui tegevjuhiks (aga neid loputati Amazonist karjade kaupa läbi) sai Joseph Galli, kes armastas pesapallikurikaga vehkides oma valdusi läbi jalutada, lõpetati ka see nali ära.

Raamatus on läbivaks teemaks Bezose kuulus, ma ütleksin saatanlik naer. Nagu kuri geenius ulmefilmis. Selle koha peal sobib seda nüüd kuulata.

Kliendikeskne teenusearhitektuur

Selliste näidete abil kirjeldab Stone põhjalikult, millise valu ja pingutusega sai Amazonist juhtiv veebikaubamaja, mis elas üle dot-comi mulli lõhkemise ja suure majanduskriisi 2007-2008. Tema filosoofial on kaks nurgakivi: teenuse arendamine peab algama kliendist ning et Amazon peab pakkuma parimaid hindu kogu inimesele teadaolevas universumis.

Kõik muu allutati nendele printsiipidele. Kui töösoovija kirjutas oma CVs, et soovib leida tasakaalu töö- ja isikliku elu vahel, lendas see esimesena prügikasti. Tõesti, ma tunnen kaasa selle Eesti ettevõtte töötajatele, mille juht antud raamatu läbi loeb ja neid võtteid proovib rakendada.

Raamatu lugemise ajal vaatasin oma Amazoni lehekülge uue ja selginenud pilguga. Korraga sain aru, et siin pole mitte midagi juhuslikku ja kõik elemendid lehel on paigutatud ranget müügiloogikat silmas pidades. Samas ei seleta see algoritmide teatavat kohmakust. Nagu on märkinud Henrik Roonemaa: kui ostad Amazonist panni, pakub ta sulle edaspidi uusi panne, mitte kokaraamatut või sealiha.

Tõlgiti aegunud teos

Kõige selle õpetliku kõrval on Stone’i raamatul üks suur puudus, milles autor küll vähemalgi määral süüdi pole. Originaalis ilmus see 2013. aastal ning nii jäävad kajastamata paljud sündmused, mis mõjutavad Amazoni kui firmat ja tervet e-maailma meie ümber. Huvitavalt käsitletakse küll e-lugeri Kindle väljatöötamise ja turule toomise protsessi (lugesin raamatut oma esimese põlvkonna Kindle Paperwhite lugeris, mis siiamaani vanaemise märke ei näita).

Aga sõnagi pole juttu Amazoni Fire Phone nutitelefonist ning selle läbikukkumise põhjusest, samuti Amazon Echo ning selle taga oleva “intelligentse agendi” Alexa väljaarendamisest ning turuletoomisest. Amazoni pilveäri küll mainitakse, aga ka see on viimaste aastate jooksul märgatavalt arenenud.

Bezose 2000. aastal rajatud kosmosefirmast Blue Origin kirjutatakse paaril leheküljel, kuid Stone’i raamatu järgi maailma hindav lugeja ei teaks, et eelmisel ja üleeelmisel aastal katsetas firma edukalt korduvkasutusega kanderakette. Ma oleksin sellest kõigest Stone’i populaarses käsitluses tahtnud lugeda.

Jah, osta,

kui sind huvitab, kuidas Amazon sulle tegelikult asju müüb ning tahad aimu saada maailma suurima veebipoe äri- ja juhtimisotsustest.

"Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu"

Brad Stone, tõlkinud Kerttu Kongas
Rahva Raamat 2017, 376 lehekülge