Elektritõukeratas on parem kui tasakaaluliikur, kuid jalgrattaga võidelda ei suuda

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
dsc_0075.jpg

Suvi on küll läbi ning sügisvihmad on vallutanud taeva, kuid see ei tähenda, et ainus teedel ratastel liikuv sõiduk peaks olema auto. Jätkates seeriat huvitavatest elektrisõidukitest, on sel korral meie kätte jõudnud elektrijõul liikuv tõukeratas RestX.

RestX-i näol on tegemist esmapilgul 599 eurose “tavalise” tõukerattaga. Sellel on lenkstang, kaks ratast, alus millel seista ning kang mille abil käeraud alla lasta, et seda mugavamalt transportida. Lähemal uurimisel võib aga leida lenkstangi küljest kaks juhtkangi ning elektroonilise ekraani, mille abil aktiveerida elektrimootor.

Kuid kõigest järgemööda. RestX on, nagu öeldud, elektriline tõukeratas, mis liigub edasi esirattaga ühendatud elektrimootori jõul. Paberite kohaselt peaks suutma see mootor tõukeratast edasi liigutada küll kuni 23 kilomeetrit tunnis, kuid meie testis suutsime maksimaalseks kiiruseks saavutada 21 kilomeetrit tunnis, sedagi liikudes allamäge ning taganttuulega. Samuti võib aku tühjenemisel selgelt märgata, kuidas maksimaalne saavutatav kiirus enam eriti suureks kasvada ei soovi. Siinkohal on oluline märkida, et see on keskmine kiirus enamuste elektrisõidukite puhul, kuid see ei tähenda, et me ei sooviks, et mingil moel kiirust veidi üles krutitaks.

RestX-ile annab jõudu aku, mille maksimaalne sõiduulatus on umbkaudselt 20 kilomeetrit, seda sõltuvalt kaalust ning sõidukiirusest. Kuna RestX-i maksimaalne sõidukiirus ei ole kuigi suur, möödus enamus testsõitudes elektripedaal põhjas, mille tulemusena jäi keskmine maksimaalne läbitav distants ühe laadimiskorra kohta 12-15 kilomeetri ringi. See on küll piisav, et teha ära olmelised poeringid, kuid suvise päikesega kodust veidi eemale tööle sõitmiseks tuleks ilmselt leida teist tüüpi transpordivahend.

Kasutusmugavus on parem, kuid mitte täiuslik

Seni oleme testinud veel kahte elektri jõul liikuvat liikumisvahendit: tasakaaluliikurit ning elektrirula. Mõlema puhul pani enim ostusoovituse andmises kahtlema nende kasutusmugavus ning praktilisus. Tasakaaluliikur oli küll lõbus, kuid see-eest mitte eriti turvaline ning mitte eriti mugav. Elektrirula oli küll veidi turvalisem, praktilisem ning mugavam, kuid siiski mitte võrreldav näiteks jalgrattaga. Vaatame sama pilguga ka RestX-i.

Nagu ka teiste liikurite puhul, tuleb esmalt tõukerattaga sõitma õppida. Võrreldes rula või tasakaaluliikuriga on see oluliselt lihtsam. Seda peamiselt seepärast, et kasutajal on koht, kust kätega kinni hoida ning tasakaalu hoidmine on selle tõttu märka lihtsam, kui lihtsalt liikuva laua peal seistes.

Kui sõitmine on selgeks õpitud saab hakata vaatlema kasutusmugavust, mis on kahjuks RestX-i puhul nii-ja-naa. Edasimüüjate sõnul on RestX-i näol küll tegemist maailma kõige kergema elektrilise tõukerattaga, kuid sellegipoolest kaalub see 6,3 kilogrammi. Tõukeratta kohta võib see kerge olla, kuid see ei tee selle käes hoidmist kuidagi kergemaks. Kui kasutada elektritõukekat näiteks tööl või poes käimiseks, siis tuleb tahest-tahtmata ette olukord, kus see tuleb kokku pakkida, üle õla visata ning kontorilaua äärde seisma viia. Kuuekilose raskuse tarimine ei ole küll ületamatu, kuid sellegi poolest ei ole see tegevus, mida enamus inimesi hea meelega teeksid.

Kui raskuse tarimine ei ole aga suureks probleemiks, siis ei ole tõukeratta kokku pakkimine õnneks eriliseks probleemiks. Juhtraua saab alla lasta vaid ühte kangi liigutades. Kompaktsuse saavutamiseks on võimalik ka soovi korral lenkstangi käepidemed eemaldada ning need näiteks kotti hoiule panna.

Heites pilgu taaskord sõitmismugavusele, on RestX pigem mugav, kuid teatud mööndustega. Suurimaks probleemiks on asjaolu, et erinevalt tavalisest kondimootoril töötavast tõukerattast, ei saa elektritõukeratta käepidet üles- või allapoole liigutada. Lühemat kasvu puhul pole see probleemiks, kuid pikemat kasvu inimesed võivad sõites kiirelt märgata, et ülaselg hakkab valutama, kuna juhtrauast kinni hoidmiseks peab pidevalt küürus olema. Oleksin õnnelik, kui tootja leiaks järgmise mudeli puhul lahenduse, mis võimaldaks käepideme kõrgust vastavalt juhi pikkusele muuta.

Muid suuri probleeme sõitmise juures leida ei saa ning pigem on asjad üldjoones positiivsed. Sarnaselt hiljuti testitud elektrirulale on ka tõukerattal elektriline pidur, kuid erinevalt rulast ei soovi see kasutajat pidurdamisel enda seljast maha raputada. Pidur suudab küll hoo kiiresti alla tõmmata, kuid see ei tee seda nõnda järsult, et lööks sõitja tasakaalu kõikuma ning põhjustaks õnnetuse.

See on parem, aga…

Kõik eelnev annab kokku liikumisvahendi, mis on mugavam kui tasakaaluliikur või elektrirula. Samuti on see märka praktilisem, kuid siiski mitte ülearu. Sõitma õppimine on kergem ning sellega saab ilmselt hakkama igaüks, kes on kunagi klassikalise tõukeratta peal seisnud. Sellest lähtuvalt julgeme öelda, et kui valik peaks langema nende kolme sõiduvahendi peale, siis tasuks soetada tõukeratas. Kui aga lisada valikusse ka neljas variant, siis tasub igal ajal eelistada jalgratast. Miks mitte elektrijalgratast, kuid siiski jalgratast.

Fotod: Kaarel Kook

Jah, osta,

sest see on parem, kui teised elektrilised sõidukid. Siiski ei ole see võrreldav jalgrattaga.

RestX

Hind599 eurot
Kust osta woltra.eu
Maksimumkiirus 23 KM/H
Sõiduulatus~20 KM (olenevalt sõidustiilist ja kaalust)
Kere süsinikkiud
Mootor 24V 250W 3 käiguline mootor
Aku 10AH liitiumaku
Rattad 5''
Ekraan LCD
TuledLED esituli
Pidurid Elektrooniline esipidur, mehhaaniline tagapidur
Kaal 6,3 KG
Mõõdud 92 x 100 x 40,5 CM

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.