Miljoneid Eesti firmasse pannud investor: sa ei tea iial, kuhu üks väike äpp jõuda võib

29460421932_f7aa9ac647_o.jpg

Hiljuti külastasid Eestit idufirmasse Testlio üle kuue miljoni dollari investeerinud Ameerika riskikapitalistid In Sik Ree ja Anthony Lee, kes peale Testlio nõukogu koosolekut võtsid osa ka tehnoloogiakonverentsist Refresh 2016 ja jagasid muljeid idufirmadest ning investeerimisest.

Ehkki mehed on peamiselt tegevad Silicon Valleys, on neil erinevate idufirmade näol investeeringuid üle maailma. "Oleme oma grupiga Altos Ventures Silicon Valley kohta väike ettevõte. Koos kolme partneriga on meil üle maailma umbes 400 miljoni väärtuses investeeringuid. Meil on üpris suur tegevusala Aasias. Kesk- ja Ida-Euroopas on meil kokku neli erinevat idufirmat, kuhu oleme investeerinud," rääkis Anthony Lee konverentsil.

Ka In Sik Ree on ettevõtluse ning investeerimisega tegelenud juba pikalt. Tema ettevõte Vertex Ventures on 2008. ja 2010. aastatel investeerinud populaarsesse navigatsiooniäppi Waze üle 37 000 000 dollari. Ree portfooliost võib leida veel firmasid nagu Facebook, BitTorrent, Quark Games ning Rembrandt Venture Partners.

Seega otsustasime meestelt küsida, mis on üldse selle eelduseks, et nii suurtelt investoritelt oma iduettevõttele toetust saada. "Sel on kaks peamist kriteeriumit," sõnas Ree. "Esiteks on see probleemi tunnistamine mingis valdkonnas või mingil turul. Meie vaatame tavaliselt ettevõtte väärtust, mis peaks olema umbes poole miljardi kuni miljardi dollari vahel. Me tahame uskuda, et idee jõuab 100 miljoni dollari kasumi lähedale ja see jätab suure hulga idufirmasid juba ka välja. Paljud firmad ajavad taga ühte rakendust või funktsiooni, aga mitte täisväärtuslikke firmasid, mis suudaksid oma turgu ka edasi viia," selgitas ta.

"Teine oluline asi on meeskond. See on küll väga subjektiivne, kuid meie otsime oma idees veendunud firmasid, kes suudaks meid veenda ise enda veendumuses oma idee õnnestumises. Ja see juhtub tavaliselt esimesel kohtumisel.“

On siis olulisem idee või meeskond?

Ree sõnul pole idee üldse tegelikult nii oluline kui arvatakse. "Paljud firmad tulevad meie juurde öeldes, et nende viis on kõige parem lahendamaks mingit probleemi. Kuid isegi see, kuidas sa probleemi lahendad ei ole oluline – oluline on see, miks see probleem üldse probleem on. Me usume, et te olete suutnud oma lahenduse perfektseks muuta, aga kellele see selle probleemi lahendab? Mida see väärt on?"

Anthony Lee küsib aga firmadelt kolme asja: miks on siin suur võimalus, miks teha seda nüüd ja miks teete seda teie?

Testlio puhul on tegu rakenduste testimise turuga, mis on väärt 50 miljardit dollarit ning mobiilirakenduste osa selles on suur. Turg on muutumas üha olulisemaks, kuna järjest enam inimesi kasutab järjest enamaid äppe. Kui veebilehe puhul on võimalik vigu kiiresti ja ilma liigse tülita parandada, siis äppide puhul seda teha ei saa ning need vajavad tõhusat ja kvaliteetset testimist paljudel eri seadmetel ja paljudes eri kohtades. "Kõige keerulisem neist kolmest on tegelikult "miks teie" küsimus,“ rääkis Lee. „Miks just see meeskond omab neid teadmisi ja oskusi, et võita kõiki konkurente, kes igal pool on. Me tegeleme selle hindamisega väga palju ja põhjalikult."

Mõlemad investorid otsustasidki eeltoodu põhjal investeerida Testliosse. "Kui sa avalikustad mobiiliäpi, ei saa sa enam seda tagasi kutsuda. Rakendus läbib rakendustepoe kontrolli, mis võtab vahel päevi aega. Ja kui su rakenduses on viga, võib see sulle maksma minna vahel isegi üle nädala," rääkis Ree. "Võimalus, et sul on partner nagu Testlio, sobib siia suurepäraselt. Nad on loonud mudeli, mis põhineb testijate kogukonnal. Tundsime, et see on väga oluline."

Kas idufirmad mõjuvad ühiskonnas triviaalselt?

"Mõtlen sellele pidevalt, et kui suur väärtus on neil triviaalselt kõlavatel idufirmadel ühiskonnale üldiselt," rääkis Anthony Lee. „Huvitav on see, et firmad arenevad. Näiteks Google, Facebook või Snapchat on ju ennekõike reklaamifirmad. Nad on firmad, kes võitlevad tähelepanu eest ja saavad erinevatelt brändidelt raha. Aga koos oma teenitud rahaga hakkavad nad arenema teistesse valdkondadesse nagu meditsiin või isesõitvad autod. Kõigil neil valdkondadel on palju suurem ja sügavam mõju ühiskonnale," selgitas Lee, miks pealtnäha triviaalne idee võib jõuda hoopis kaugele.

"Sa ei tea iial, kuhu üks väike äpp jõuda võib,“ võttis ta nähtuse kokku.

Kuid kas idufirmadesse investeerimises kasvab mull, mis võib järsku lõhkeda ja valdkonna kokku kukutada? Lee sõnul on säärane risk investorite igapäeva osa. „Me eeldame, et veerand kuni pool meie investeeringutest ei realiseeru. See ei tähenda et nad nurjuks, nad võivad olla lihtsalt väiksemad firmad. Nende idufirmade hulk, mis saavad väga suureks ja edukaks on väga väike.“

Eesti väiksus on oluline pluss

Investorite sõnul on Eesti maailmas omalaadne keskkond. "Ma vaatan Eestit kui sarnast näiteks Singapurile, Iisraelile või Iirimaale, kus tehnoloogiamaastiku siseturg ei ole piisavalt suur, et lubada mõnel firmal tõeliselt suureks saada. Seega on ettevõtjad sisuliselt esimesest päevast alates sunnitud arenema ka välismaale. Nad peavad välja mõtlema, kuidas meeldida aina rohkematele inimestele. Ja ma arvan et see on väga hea varajane tugevuse test paljudele firmadele," tõi Ree välja.

"Olen näinud palju riike, kus äpid toimivad suurepäraselt kohalikul turul, aga neil on väga keeruline, et areneda globaalsele turule. Olen seda palju näinud Inglismaal, Prantsusmaal, Jaapanis ja mujal, kus on palju väga häid siseturul toimivaid lahendusi, aga nad ei saa kasvada ja areneda ülemaailmseteks ja seega ei panda neid ettevõtteid ka nii palju tähele."

Lee sõnul on samuti oluline, et ettevõtted peavad alustama kohe laienemist ka välisturgudele. Teiseks on Eesti idufirmade arengu eduks ka väga kõrge kohalik tehniline kompetentsus.

"Siin on olnud mitmeid nn ankruid nagu Skype, kes on end maailma tasemel tõestanud ja kelle algsed arendajad loovad nüüd uusi ettevõtteid," tõi ta kolmandaks arengupõhjuseks. "Neljandaks on kohalik ühiskond ja ökosüsteem iduettevõtteid väga toetav, ning viiendaks räägivad eestlased väga head inglise keelt," lõpetas ta loetelu naerdes.

"Otsustasime investeerida Testliosse, sest me arvame, et nad suudavad kõige paremini ülemaailmsel turul võistelda ja fakt, et Testlio juured on Eestis, on meie jaoks lisaväärtus. Siin on kõrge tehniline kompetents ning siin on äriga tegelemine palju odavam kui Silicon Valleys. Testlio jaoks on järgmine katsumus leida hea juhtkond, et areneda tõeliselt rahvusvaheliseks ettevõtteks. Võti sinna jõudmiseks on leida heade kogemustega juhtkond. Täna on meeskond väga tugevalt keskendunud Balti regioonis parimate inimeste leidmisele, kes tuleksid siia ja aitaksid arendada rahvusvahelist ettevõtet."

Idufirmade loomiseks hea aeg

Ree sõnul on mitu põhjust, miks idufirmade teke on just praegustel aastatel sellises hoos. "[Tarkvara] arendamise hind on läinud nii odavaks. Kui sa tahad, saad vähem kui 100 dollari eest luua enda ühikatoas äpi ja selle kõigile kasutamiseks avaldada. Võimalused nagu tasuta tööriistad ja pilveteenused on olemas. Kogu protsess ideest tooteni on kokku pakitud ja muudetud väga kiireks ning kompaktseks tänu pilveteenustele," rääkis ta. Teiseks aitab kaasa see, et tekkinud on mitmeid platvorme nagu massiliselt kasutatavad nutiseadmed, mis vajavad uusi lahendusi ning võimalusi.

 

Fotod: Tanel Meos