Esimest korda Youth LABi jooksul tekkis meil tagasilöök. Sellest tulenevalt otsustasime tiimiga rohkem kohtuda, sest jooksime enda projektiga natuke ummikusse.
Võrreldes eelmise nädalaga leppisime kokku veel kahes lisakoosolekus. Miks nii? Pärast projekti mentoriga kohtumist taipasime, et lähenesime lahendust nõudvale probleemile vale nurga alt. Mõistsime, et meil on vaja paremini läbimõeldud plaani ning välja tulla uue probleemikeskse lähenemisega.
Tagantjärele mõeldes oli koosolek mentoriga väga hea idee, sest muidu oleksime liikunud kõik järgnevad nädalad vales lahenduse suunas.
Kui saime tiimiga tänu kohtumisele aru meie tegelikust probleemist, jõudsime hoopis uue järelduse ja ideeni. Järgmine samm oligi idee ellu viia ja lahendus prototüüpida. Prototüüpimisest räägiti meile selle nädala Youth LABi loengul.
Prototüüpimine aitab lahendust visualiseerida ning seeläbi mõista, kas tegu on teostatava ideega – nii nende ideedega sageli on, et teoorias tunduvad geniaalsed, aga praktikas võivad olla teostamatud või ilmselgelt liiga kulukad.
Prototüüpimine ei seisne ainult selles, et peab jõudma perfektse lõpliku lahenduseni, vaid see aitab välja praakida ideed, mis suure tõenäosusega ei toimi, ning kitsendada fookust saavutatavate lahenduste suunal.
Näiteks veebilehe kavandamisel võib tunduda hea ideena kõrgkvaliteetse video lisamine esilehele, aga reaalsuses muudab mahukas video lehe toimimise palju aeglasemaks ning rikub kasutajakogemust. Kõik alles jäävad lahendused ei ole tingimata kergesti teostatavad – mõni võibki olla väga keeruline.
Samuti on võimalik, et esialgne keerukam lahendus on pikas perspektiivis kasulikum kui lihtsamat teed minek. Kõik need etapid: probleemist aru saamine, ideede genereerimine ja prototüüpimine on osa disainmõtlemise protsessist.
Miks on disainmõtlemine kasulik?
Disainmõtlemine kujutab endast põhimõtteliselt lõputut eksperimenteerimise protsessi, mis koosneb lahendatava probleemi mõistmisest, sellele väga paljude erinevate lahenduste välja mõtlemisest, ideede prototüüpimisest ning nende katsetamisest.
Protsessi läbib pidev tagasiside küsimine mentoritelt, potentsiaalsetelt klientidelt ning teistelt seotud inimestelt.
Disainmõtlemine aitab mõista, mis on sügavam probleem, mida lahendada soovitakse. Näiteks, eakad inimesed ei näe jalutuskepis ainuüksi vahendit ühest kohast teise liikumiseks, vaid uus ja moodsam liikumisvahend aitaks neil saada mugavamalt ja kiiremini kokku oma sõpradega.
Jalutuskepist parem liikumisvahend võib lahendada vanainimese jaoks hoopis teistsuguse, sotsiaalse probleemi – see ei ole lihtsalt liikumisvahend. Nii võib jõuda hoopis uute lahendusteni.
Samuti aitab disainmõtlemine katsetada erinevaid lahendusi samale probleemile. Inimesed lähenevad väljakutsetele erinevalt ning võivad seetõttu jõuda päris erinäoliste potentsiaalsete lahendusteni.
Selleks, et leida pakutud variantidest parim, tulebki need prototüüpimisel ellu äratada ning küsida tagasisidet. Protsessi järgselt on sõelale jäänud vaid mõned head ideed, millest peaks valima ühe, millega jätkata.
Oluline on mõista, et kõik disainmõtlemise etapid ei pruugi toimuda korrapärases järjekorras. Tegelikult neil puudubki kindel järjekord – mõni etapp võib esineda mitu korda või kaks erinevat etappi toimuda paralleelselt.
Näiteks on uue liikumisvahendi prototüüpi vaja tõenäoliselt mitu korda muuta, mis tähendab ideede genereerimise faasi naasmist – äkki oleks vaja juurde lisada mugav käepide, eemaldada rattad või muuta vahend kergesti kokku pakitavaks. Värske prototüüp võib omakorda panna mõtlema uutele probleemidele, mida võiks tehtav toode lahendada. Tegu on lõputu protsessiga.
Minu tegemistel SEB-s saad pilku peal hoida lisaks iganädalasele praktikablogile ka SEB Instagramis.
Youth LAB on SEB noortele praktikantidele loodud 6nädalane innovatsiooniprogramm, mis on osa suvisest praktikaprogrammist. Youth LAB-is töötavad praktikandid väikestes tiimides ning SEB innovatsioonijuhtide käe all.
Disainmõtlemise meetodi abil lahendatakse reaalseid ärilisi teemasid. Sel suvel on SEB Eestis 25 ning koos Läti ja Leedu SEB-ga on praktikante kokku 60.