Uku Kangur on 22-aastane IT-tudeng, kes lõpetab sel aastal Tartu Ülikooli ja saab bakalaureusekraadi. Edasi plaanib ta jätkata magistrikraadi õpingutega ja tööga SEB Tartu Innovatsioonikeskuse juhi ametikohal.
Uku, miks otsustasid tegeleda innovatsiooniga? Millised on sinu eesmärgid just Tartuga seoses?
Mulle tundub, et innovatsioon toetab meid igas valdkonnas edu saavutamisel. Eriti aga on uued teadmised vajalikud tudengitele, kes saavad tänu innovatsioonipraktikatele viia ülikoolis õpitu kokku reaalse ettevõtluse ja äriarendusega.
Disainmõtlemine, tootearendus ja tegutsemine väga muutlikus keskkonnas aitavad meil siduda ülikoolist saadud teadmised sellega, kuidas tänases reaalses maailmas edukaks saada.
Milles seisneb Sinu jaoks innovatsiooni väärtus?
Eelkõige eksperimenteerimises: uute toodete ja teenuste loomises, vanade protsesside uutmoodi lahendamises ja – mis peamine – selles, et iga selline protsess peab algama kliendi lahendamata murest või valukohast.
Reaalne ning töötav äri ja ettevõtlus algab seal, kus saame lahendada mõne inimese (inimgrupi) muret. Seda õpetabki meile disainmõtlemine – toote või teenuse disain peab lähtuma kliendist, toote hilisem edasiarendus aga kliendi muutunud eelistustest/käitumismustritest.
Kas Sinu hinnangul vajab kliendi huvide fookuses hoidmine endiselt eraldi üle rääkimist?
Muidugi, sest tänu seotusele mitmete häkatonide ja ettevõtlusüritustega näen, et sageli kiputakse oma ideedesse üsna kergelt armuma (muigab) ja ainuüksi idee ellu rakendamine muutub noore ettevõtja jaoks eesmärgiks omaette.
Aga kui ehitame äri just kliendi jaoks, oleks ju palju eeldada, et teame täpselt, mida ta soovib…
Eelkõige peame saama täpseid andmeid selle kohta, millist valukohta meie toode/teenus kliendi jaoks lahendab, ja seda ütleb ta meile kas otsese tagasiside või muude andmete kaudu toote/teenuse kasutamisega seoses.
Sellise loogika järgi ei saagi ükski toode ja/või teenus lõplikult valmis, sest kliendiga pidevas kontaktis olles on loogiline, et temalt tulevad ka ajapikku muutuvad eelistused ja ootused …
Selles ongi tänapäeva idufirmade võlu – nad on valmis kiiresti kohanema. Nende kultuur soosib innovatsiooni: nad on valmis uusimaid arenguid toetama ja turu muutustele kiiresti vastama.
Selle koha pealt on nad muidugi efektiivsemad kui suured konservatiivsemad institutsioonid. Aga lahendus on olemas ka aeglasemate tegijate jaoks: soosida oma ettevõttes ettevõtluse ja innovatsioonikultuuri arendamist. Just sellega me oma töös tegelemegi.
SEB Tartu Innovatsioonikeskus on seega suunatud Tartu ja Lõuna-Eesti ettevõtetele, et jagada nendega teadmisi ja oskusi innovatsiooni valdkonnast, ja muidugi ka tudengitele, kellega koos on võimalik uusi ideesid arendada ja testida.
Infot meie ürituste kohta leiab Innovatsioonikeskuse kodulehelt https://www.seb.ee/innovatsioonikeskus ja SEB Eesti Facebooki lehelt.
Kui soovid liituda meie uudiskirjaga, siis seda on võimalik teha SEB Innovatsioonikeskuse veebilehel.
Sõnastik intervjuu kõrvale:
Innovatsioon on kliendi probleemi lahendamine uudsel viisil. Innovatsiooni eeldus on eksperimenteerimise kultuur.
Eksperimenteerimine on oma äriideede testimine ja valideerimine väiksema kliendigrupi peal enne lõpptoote valmis tegemist. Selleks, et efektiivselt eksperimenteerida, peab ettevõtja oma tootearendusprotsessis pidevalt kliendi tagasisidet analüüsima.
Disainmõtlemine on kliendikeskne tootearenduse viis, mille peamine osa on kliendile suunatud empaatia, st kliendi probleemide mõistmine. Disainmõtlemise protsessis on väga tähtis pidevalt erinevates etappides eksperimenteerida ja tekkinud mõtteid klientide abiga valideerida.