Ülikiire Tesla eest ei peakski Eestis tasuma hiigelsumma automaksu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
tesla-model-x-interjoor.jpg

Uus koalitsioon plaanib Eestis kehtestada auto registreerimise maksu, mida tuleks ERR-i andmetel maksta vastavalt auto võimsusele kilovattides. Kriitikud on juhtinud tähelepanu sellele, et automaks ei soosi keskkonnasõbralike elektriautode kasutamist ja näiteks Delfi arvutuse kohaselt tuleks Tesla Model S-i puhul maksta registreerimisel lausa 2775 eurot.

Tegelikult pääseks ühe maailma parima kiirendusega* autoregistreerimiselsellise summa tasumisest tänu elektrimootori eripäradele.

Praegu teada oleva info kohaselt jääks auto registreerimise maks kolme klassi. Kuni 130-kilovatise võimsuse puhul tuleks iga kilovati eest maksta 2,5 eurot. Edasi kuni 200-kilovatiste mootoritega autode puhul tuleks iga lisanduva kilovati eest maksta 7,5 eurot. Sealt edasi tuleks võimsuse suurenedes iga kilovati eest maksta 17,5 eurot.

NäiteksTesla Model S-i nelikveoliselmudelil on kaks mootorit, mille mõlema tippvõimsus kokku on ligi 515 kilovatti. Kuna aga mõlemad mootorid ei tööta kunagi summaarsel tippvõimsusel, on auto koguvõimsus 354 kilovatti.

Selle numbri järgi tuleks sellise Tesla Model S-i registreerimisel maksta lausa3545 eurot, mis oleks arvestatav hinnalisa.

Tippvõimsuse saab ainult paariks sekundiks

Tegelikult on aga Tesla Model S-i tehnilises passis hoopis väiksem number – 67 kilovatti, mille eest tuleks maksta automaksu 167,5 eurot.

"Mootori võimsus märgitakse liiklusregistrisse tootja andmete alusel, mis on saadud direktiiv 80/1269/EMÜ järgi tehtud katsete alusel,” selgitasmaanteeameti tehnoosakonna juhatajaJürgo Vahtra. "Mis puutub Tesla Model S võimsustesse, siis liiklusregistrisse märgitakse nimivõimsus, mitte mootori hetkeline maksimumvõimsus, mida püsivalt ei ole võimalik kasutada."

Tesla sõidukite rendiga tegeleva ettevõtte juht Mario Kadastik lisas, et elektriautode puhul arvestatakse püsivat maksimaalset võimsust, mida auto on võimeline arendama. "Kuna tippvõimsus on väga lühiajaline, siis sellest tulenevalt läheb tehnilisse passi Tesla puhul väiksem number,"selgitas ta.

Kadastiku antud väljavõte Tesla Model S85D ja Tesla Model X tüübikinnitustest näitab, et niiautode mõlemad mootorid annavadtippvõimsusena välja193 kilovatti. Eraldi ridadel on aga välja toodud maksimaalne võimsus 30 minuti kestel, milleks on mõlemal 79 kilovatti. Lisaks on välja toodud maksimaalne võimsus tunni vältel, mis onsedaanil (Model S) 67 kilovatti ja linnamaasturil (Model X) 75 kilovatti.

*Edetabelis, mis reastab masstootmises olevad sõiduautod kiirenduse järgi, on Tesla Model S-i võimsaim versioon neljandal kohal Porsche, Ferrari ja Bugatti järel.

Foto: Tanel Meos

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.