Tartus tegutsenud startupid müüsid 200 000 dollari eest vidinaid ette, maruvihased ostjad pole kaupa saanud

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Kaval laadija-akupank Bold Knot peibutas tuhandeid inimesi raha välja käima, aga asi ise materialiseerunudki. Foto: indiegogo.com

Ühisrahastamine sellistel veebisaitidel nagu Kickstarter või Indiegogo on paljude jaoks võimalus osta põnevaid vidinaid nii, et nende eest tuleb lihtsalt raha ette maksta, mille järel firma vidina valmis ehitab. Kui aga vidin valmis ei saagi, tunnevad oma raha maksnud inimesed end petetuna, kuigi sisuliselt on nende puhul tegu investoritega, kes projekti toetades riskeerisid. Kahele Eestiga seotud idufirmale oma raha andnud inimesed ongi maruvihased.

Plugzee on kirjelduse kohaselt väike seade, mille võib ühendada näiteks tavalise kõlari külge ja siis üle Bluetoothi oma nutiseadmest sinna heli mängida. Kaks aastat tagasi välja tulnud seade võlus oma 29-dollarise hinnaga rohkem 1600 inimest, kes selle eest raha välja käisid ja ootama jäid, et vidin valmis saaks. Plugzee kogus Indiegogos kokku 46 038 dollarit.

Veel vahvam tundus olevat Bold Knot. Tegu oli väikese pallikesega, mille võis haakida oma võtmekimbu külge ja see pallike lubas aidata nutitelefoni kasutajat kriitilistes olukordades, kui telefoni aku oli tühjaks saamas. Esiteks ilmusid pallikesest välja laadimiskaabli otsad, nii et põhimõtteliselt oli Bold Knoti omanikul alati telefonijuhe kaasas. Ent lisaks oli palli enda sees veel isegi pisike akupank – peale juhtme sai vajadusel sellest telefonil veidi elupäästvat energiat. 39 dollarit (või odavamgi, kui tellida mitu) maksev Bold Knot tundus nii praktiline asi või tore kingitus, et selle eest käisid üle 3700 inimese välja kokku 154 804 dollarit.

Plugzee muusikamängija

Ent kõik see juhtus kaks aastat tagasi. Kuigi aeg-ajalt laekus mõlemalt firmalt tellijatele rahustavaid kirju, et töö on juba täitsa lõpusirgel, pole tuhanded tellijad vidinaid näinud rohkem kui ainult pildil oma arvutis.

Aja jooksul on tellijate – kes muidugi sisulises mõttes on investorid – tagasiside muutunud üha vihasemaks. Mõned näited kumbagi kampaania lehele jäetud kommentaaridest:

  • “Hoidke eemale! Ma maksin kolm kuud tagasi, pole midagi kampaania tegijalt vastu kuulnud. Indiegogo pole mu kaebuse peale midagi teinud, ainult ütles, et võta ühendust kampaania tegijaga, kes ei vasta.”
  • “Need tüübid on väärt mingit karistust, nad teeniks justkui palgalisa inimestelt, kes on neile oma raha andnud ja pole midagi vastu saanud. Ma tellisin vähemalt kuus kuud tagasi, jätsin teate veebisaidile oma tellimuse numbriga ja pole isegi vastust saanud. Aitäh Indiegogo, te olete kasutud!!!”
  • “Kus mu kaup on? Möödas on juba rohkem kui kaks aastat. Millal te need mulle saadate? Või saatke mu raha tagasi.”
  • “Need inimesed on vargad. Nad on varastanud üle 150 000 dollari ja müüvad jätkuvalt olematut toodet, samal ajal toetajatel nahka üle kõrvade tõmmates. Indiegogo ei tee midagi, et sellist pettust peatada. Hoiduge iga hinna eest.”
  • “Kutid, ma ostsin Duo (kaks seadet korraga – toim) ja te pole mulle seda saatnudki, ega vasta ka sõnumitele… Kuhu ***** te mu rahaga läinud olete?”

Mõned nördinud inimesed leidsid Plugzee ja Bold Knoti vahel veel ühe ühise nimetaja lisaks lubadustega altvedamisele. Nimelt tutvustavad mõlemad firmad, et on oma tehnoloogiat arendanud BuildIt kiirendis, mille aadress on Narva maantee 3, Tartu, Eesti.

Bold Knoti raha panustanud inimeste kommentaarid. Allikas: indiegogo.com

Tartus tegutsev riistvarakiirendi on koht, mis kutsub erinevaid startup-ettevõtteid kandideerima kindla perioodiga programmi, mille jooksul toetatakse firmat nõu ja jõuga. Just nende seas olid ka Plugzee ja Bold Knot.

Kui vaadata Builditi kodulehte, torkab silma Eesti lipp ja Euroopa Liidu logo, mis viitavad maksumaksja raha kasutamisele. Kas tõesti koorub siit lugu, kus Tartus tegutsesid sahkerdajad, kes panid esmalt tasku Euroopa Liidu raha, seejärel kogusid internetist veel paarsada tuhat peale ja kadusid siis nelja tuule poole?

Päris nii see siiski pole.

Buildit annab firmadele investorite raha

“Builditi kiirendi loodi omal ajal EASi kiirendihankes. EASi ja Euroopa liidu regionaalarengu fondist saadud rahaga oli võimalik katta kiirendi loomise kulusid nagu kontoriruumi rent, ürituste korraldamine, mentorite Eestisse kutsumine,” ütleb Builditi tegevjuht ja asutaja Aleksander Tõnnisson. Kiirendis osalevate firmadeni nagu Plugzee ja Bold Knot see ei jõudnud. “Nendele antud toetus oli minu, Builditi asutajate ja välisinvestorite raha.”

Tõnnisson seletab, kuidas firmad kiirendis käivad ja kuidas Buildit ise investorina riskeerib, sama moodi nagu ühisrahastussaitidel üksikud inimesed.

“Meie kiirendi programmi tulid varem ettevõtted 3 kuuks, nüüd oleme teinud seda lühemaks kuue nädala peale. Üldiselt võtab riistvaralise idee arendamine tootmisküpseks poolteist aastat. Meie programm on suunatud algstaadiumis ettevõtetele, kes pole oma toodet veel avalikustanud. Üritame neile anda hoo sisse, toetada mentorlusega, üritame aidata ära hoida paljude alustavate ettevõtete vigu,” räägib Tõnnisson. Lisaks saavad firmad paarituhande-eurose rahasüsti.

Aleksander Tõnnisson on Builit kiirendi üks asutaja ja tegevjuht. Foto: YouTube

Vastutasuks küsib Buildit firmadelt vastu väikese osaluse, mis kodulehe andmetel on 3%. “Meil on väga väike osalus, meil pole juhatuses kohta, meil pole nõukogus kohta. Mis ühtlasi kahjuks tähendab seda, et kui ettevõttel ilmnevad probleemid ja meil oleks isegi võimalik midagi päästa, siis meil pole jõudu või kontrolli, et seda teha. Näiteks kui rahakogumise kampaania oli edukas, raha on laekunud firma arvele, aga tootearendus ei käi, siis meil pole ligipääsu ettevõtete kontodele, et kasvõi nõuda raha tagasimaksmist,” nendib Tõnnisson.

Plugzee on oma võlad peaaegu ära klattinud

Miks siis ikkagi kaks Tartu kiirendis osalenud ettevõtet oma asjadega nii jänni on jäänud?

Plugzee lugu on Bold Knotist veidi erinev. Geeniusel õnnestus jaanuaris ühendust saada firma ühe asutaja Nagarjun Kinarega. “Peaaegu kõik inimesed, kes meilt algupärase (2015. aastal käivitatud – toim) kampaania korras Plugzee tellisid, on selle kätte saanud. On mõningad erandid, näiteks inimesed, kes pole maksnud transpordi eest või vahetanud oma aadressi,” rääkis Kinare.

Kokku pole tema sõnul oma toodet kätte saanud 1600-st inimesest 150 ja need pole oodanud mitte kaks aastat, vaid maksimaalselt mullu septembrist.

Plugzee kampaania osutus lõpuks siiski edukaks, mille järel asus firma samal Indiegogo lehel oma toodet edasi müüma (seda nimetatakse “InDemand müük”, kui edukalt täidetud kampaaniatoote vastu on veel hiljemgi nõudlust). Just hiljem veel seadme ostnud 150 inimese tellimusega lähebki Kinare sõnul veel tootmisprobleemide tõttu aega.

“Me saime hiljuti Shenzhenist tootmisest kätte 500 Plugzee ühikut, kuid ilmnes, et ligi 25% oli kvaliteediprobleeme ja need ei vastanud meie nõuetele. Pärast arupidamist otsustasime, et peame tootmise [Hiinast] Indiasse kolima,” ütles Kinare ja lisas detaile tootmisprotsessi eripärade kohta.

Bold Knot annab üha uusi lubadusi

Mitu korda populaarsema Bold Knoti kohta häid uudiseid aga ei saabunud. Kuigi firma on tellijatele saatnud ainult väga väikese osa tellitud akupanka-laadijatest ja pole oma tegevuse kohta korralikult aru andnud, ei oska firma juht midagi selgituseks öelda peale uute lubaduste.

“Nagu me oleme [Indiegogo lehel] märkinud, siis me saatsime esimese proovipartii inimestele välja ja teine partii peaks laekuma veebruaris 2017. On väga normaalne, et Indiegogo kampaaniatel venib tarne nii kaua, kuni tootmine ja transport on pihta hakanud,” ütles Lama Mansour vastuseks mitmetele Geeniuse küsimustele.

Mansour oli välismeedias palju sõnakam siis, kui pettunud toetajate kriitika ei olnud Bold Knoti edu veel varjutanud. Firmast kirjutasid suured meediaväljaanded nagu Buzzfeed ja Forbes ning põnevust lisas poliitiline alltoon. Mansour ja tema kaasasutaja Ismat Tuffaha hakkasid Bold Knoti tegema turbulentses Palestiinas, aga pääsesid siis Eestisse kiirendisse. Hetkel on vähemalt ühe allika järgi firma asukohaks märgitud San Francisco, USA.

Aleksander Tõnnisson Builditist arvab, et firmal on probleeme ka mujal kui vaid tootmises nagu Plugzee puhul. “Neil oli hästi algeline prototüüp, kui nad meie kiirendisse tulid, aga idee tundus tehtav ja meeskond meeldis ka. See, et nad olid Palestiinast, tegi asja veel huvitavamaks,” meenutab ta. Kolm-neli kuud pärast Builditist lahkumist lansseeris Bold Knot oma kampaania ja Tõnnisson ütleb, et tegu oli kaasrahastuskampaania kontekstis ühe halvas mõttes tavalise juhtumiga: kampaania oli väga edukas, aga seade pole tänaseni tootmisküpseks saanud.

“Kahjuks sellest, kui firmal probleemid ilmnesid, meid ei teavitatud. See oleks viisakas, aga samas meie investeerimisleping neid selleks ei kohusta. Kokkuvõttes oli suhtlus Bold Knot meeskonnaga mitte-produktiivne. Täna ma ei oska öelda, mis koha peal asjad hakkasid valesti minema.”

Üldiselt on selliste ettevõtete puhul viivitused kerged tulema. “Iga väike muudatus elektroonikas või tootedisainis tähendab, et tootmine lükkub edasi pool aastat. Kui muudatusi on kaks, kolm, neli ja tiim töötab esimest korda elus koos, siis protsess venib. See on loomulik.”

Riistvara-ideede teoks tegemine ja investori riskid

Tõnnisson tunnistab, et nemad Bold Knoti tehtud investeeringust enam kasumit saada ei looda. Investeeringu suurust ja detaile ta Geeniusele öelda ei saa, kuna peab neid konfidentsiaalsena hoidma. Samas on firma ise briti meedias juba avaldanud, et sai Eestis investeeringuks 10 000 eurot.

Builditi kiirendi juht ütleb, et varajases faasis ettevõttesse investeerimisel on riskid suured ja 2/3 juhtudel jääb investor rahast ilma. “Kui [investeeringu] kaotame meie [kiirendi], siis ka jätkuinvestorid. Meelepaha on muidugi arusaadav, aga kaasrahastajad teevad oma investeeringut samadel tingimustel nagu investorid ja lähtuvalt heast usust. Indiegogo tingimused ütlevad, et annetamine ei anna õigust saada toodet.”

Parandatud 20.02.17 21:00: täpsustatud Indiegogo kampaanias osalejate staatust.

Lahtiütlus: artikli autor panustas 2015. aastal 99 dollarit Bold Knoti kampaaniasse, mille eest firma lubas valmis teha ja kohale saata neli seadet. Geenius ei kajasta teemat autori investeeringu pärast, vaid seetõttu, et ettevõtte ebaõnnestumine puudutas suurt hulka inimesi ja Eestis tegutsevat kiirendit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.