Kalev Pihl: Smart-ID ei võta mobiil-ID tööd üle, uus teenus on suunatud ennekõike ekspordiks

Kasutaja Hans Lõugas pilt
Hans Lõugas
2 kuud 1 nädal tagasi

Uus autentimisteenus telefonis Smart-ID on pälvinud kriitikat mobiilioperaatoritelt ja tekitanud inimestes küsimusi selle kohta, kuidas see täpselt mobiil-ID-d asendab või ei asenda.

Küsisime selle kohta kolm küsimust uue teenuse välja töötanud Sertifitseerimiskeskuse juhilt Kalev Pihlilt.

Milline on Smart-ID sihtgrupp? Kellele see mõeldud on?

Smart-ID sihtrühm on kõik inimesed, kes soovivad kasutada e-teenuseid nutiseadmetel.

Rahvusvahelisel turul ei ole olemas sarnase realisatsiooniga kasutaja identimislahendust või ka allkirjastamise lahendust. Ennekõike on Smart-ID SK ja AS Cybernetica loodud toode ja teenus, mille põhiline eesmärk on Eesti innovatsiooni ja teadustöö eksport, kuid loomulikult pakume selle teenuse ka Eesti kasutajatele välja. Eestis on üldkasutatavate e-identimise ja allkirjastamise vahendite küllus ja see on tegelikult unikaalne – valdavalt on see turg pigem tühi või on domineeritud ühe lahenduse poolt.

Konkreetselt Eesti turul on hulganisti neid, kes on leidnud, et täna pakutavad lahendused neid ei rahulda. 100 000+ inimest kasutab MID-d ja 600 000 kasutab ID-kaarti. Nende vahe on 500 000. Lisaks ka need inimesed, kes jäävad 600 000 üle - nad kasutavad kas paroolikaarte, kasutajanimesid ja paroole, PIN-kalkulaatoreid või käivad kontoris kohal. Smart-ID on uus alternatiiv kindlasti neile.

Millised on Smart-ID ja mobiil-ID põhilised erinevused?

Smart-ID on uus innovaatiline teenus ja sellel on palju neid omadusi, mida üks värske toode omab. Seda ei ole pikalt katsetatud päriselus, talle tehtud analüüsid on pigem veel teoreetilisel pinnal ja praktikat ei ole võimalik mõõta jms. Samas kui Mobiil-ID on oma elutsükli mõttes küps toode, millel on ajalugu ning mis oma olemasolu on kasutajate jaoks juba õigustanud.

Tehniliselt on aga kaks toodet üsna erinevad:

  1. Mobiil-ID töötab sisuliselt kasutades SMS sõnumeid ja seega telefonivõrku, Smart-ID kasutab andmesidet ehk vajab lihtsalt ligipääsu internetti.
  2. Smart-ID võtmete turvalisus on tagatud võtmete jagamise teel ning protokolliliste ning organisatoorsete turvameetmetega, Mobiil-ID korral on võtmed väga konkreetselt riistvaraliselt SIM kaardid ning ei välju sealt.
  3. Mobiil-ID on täna isikuttõendav dokument Eesti Vabariigis ning annab kvalifitseeritud e-allkirju, Smart-ID tänase lahendusena on erasektori teenus, mis on võimeline andma e-allkirju oma lansseerimise hetkel vaid kuni tasemeni täiustatud e-allkiri kvalifitseeritud sertifikaadiga, ehk see omab juriidiliselt nõrgemat jõudu, kui Mobiil-ID-ga antu.
  4. Smart-ID esitab kasutuskeskkonnale oluliselt rohkem nõudeid (Android või iOS eri versioonid) samas mobiil-ID on võimeline sisuliselt töötama suvalise telefoniga.
  5. Mobiil-ID-d saab kasutada täna vaid ühes seadmes, Smart-ID konto saab olla nii mitmel seadmel, kui kasutajal vajadust on.

Kas Smart-ID peaks mobiil-ID töö üle võtma? Miks?

Nagu eelnevalt kirjeldatud ei ole tegemist ei kasutuse ja juriidiliste tagajärgede mõttes võrdsete asjadega. Meie kindlasti ei arva, et üks teise töö üle võtab otseselt.

Paljudel välisturgudel aga näeme, et ei ole põhjust mõlemat tehnoloogiat juurutada. Lähtuvalt turul valitsevast tehnoloogilisest olukorrast saavad valikud olema ilmselt erinevad – Eestis kui koduturul pakume kõiki võimalusi, mis meil pakkuda on.

 

Foto: Ardo Kaljuvee

Testid: Jah, osta!

Jah!Jah!

Testid: Ei, ära osta!

Ei!Ei!