Hans Lõugase reisikiri: kuidas Airbnb-st parim kodu leida ehk tähelepanekuid jagamismajandusest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
oa2lhy2i78.jpg

Suve alustuseks veidi ringi reisides olen teinud paar tähelepanekut jagamismajandusest.

Esiteks on Aribnb majutusturul ajamas oma kombitsaid nii harali nagu Uber transporditurul veel hästi ei jõuagi. Uberi puhul on konkurendiks alati kohalikul turul tegutsevad teenusepakkujad, millel on laiem kasutajabaas (nagu Taxify) või võimude tugi (vt Lääne-Euroopa taksofirmasid).

Airbnb puhul on ainus vähegi arvestatav konkurent hotellitööstuse marginaale sööv Booking.com, ent mõlemad tegutsevad rahvusvaheliselt ja pigem üksteist täiendavalt. See tähendab, et reisijal pole praktilist vajadust reisisihi kohalike majutusteenuseid, -portaale või -äppe otsida. Tahad hotelli – leiad Bookingust, tahad kodusemat majutust – leiad Airbnb-st.

Eralda tõelised "jagajad” ja vahendajad

Nagu Uberi puhul, on ka Airbnb-s põhiküsimus selles, kas teenust pakub “tõeline” jagamismajanduses osaleja või mõni vahendaja. Tegelikult pole transporditeenuse puhul lõppkliendi vaatenurgast väga vahet, kas sohvriks on kodust tööle sõitev pereema või viiest äpist tellimusi võttev endine taksojuht. Majutuse puhul aga küll.

Airbnb põhilubadus on ööbida mõne inimese päris kodus või suvilas, saada temalt kohalikku elu hõngu, reisisoovitusi ja isegi maitseelamusi. Ka olme mõttes on see hotellist kodusem, alates soolast-suhkurst köögis ja lõpetades kaminaga. Kui selline koht leida, on tihti elamus garanteeritud.

Näiteks sattusin Aadria mere äärde maamajja, mida jagasid Airbnb-s üks endine geograafiaprofessor ja tema proua. Õppisin nende eluolu tundma, maitsesin hobimesiniku mett ja sain teada, et Airbnb on neile toonud juba nii palju külalisi kogu maailmast, et vanahärra hakkas internetis esimest korda elus inglise keelt õppima.

Airbnb populaarsus tähendab aga ka seda, et teenusest leiab üha rohkem bed-and-breakfaste, apartmente, motelle ja muid majutust põhitegevusena pakkuvaid ettevõtteid. Kes otsib unikaalset elamust, see võib eksida. Parimal juhul tähendab see ikkagi lihtsalt professionaalset majutusteenust, kus hulga “kodude” või korterite peale on üks valvelaud, valves olev töötaja ja nõnda edasi.

Ent üha rohkem vahendajaid võib tuua ka üha rohkem eksitusi – mis panevad proovile Airbnb võimed ja on mõõdupuuks, kas USA firma suudab peale vahendustasude taskupanemisele ka reaalselt reisijatele kasulik olla.

Õnnetu vanamees: "kes mulle nüüd raha võlgu on?"

Minu reaalne näide Lõuna-Euroopa kuurortlinnakesest on selline, kus Airbnb-s reklaamiti välja kaunis isikupärane kodu otse mere ääres. Seejuures pakuti kohta instant book-iga ehk ühe klikiga võtab majutaja kohustuse kliendid vastu võtta ning reisija kohale tulla, raha broneeritakse krediitkaardilt kohe. Entpakkumise juures olevatele kontaktidele ei vastanud keegi, ei läbi Airbnb, telefonikõne ega SMS-i.

Kui kohalejõudmiseni oli juba vähem kui 24 tundi ja kindlusetus, kas mind ikka oodatakse või ei, tegi närviliseks, panin Airbnb klienditeeninduse proovile. Mõned supporti e-kirjad ja San Franciscoga peetud paar-kolm telefonikõnet hiljem otsustas firma, et maksab majutustasu tagasi ja klienditeenindaja aitab ise telefonikõnedega kiiresti uue samaväärse koha leida. “Teil on aega veel terve päev, see on rohkem kui küllalt,” vihjas ameeriklane teisel pool telefoniliini, et tal tuleb tegemist teha palju kriitilisemate olukordadega.

Niisiis toimib Airbnb ka siis, kui kõik ei lähe roosiliselt. Ja väga selgeks sai, et vahendajatest on pea alati rohkem kahju kui kasu. Seda tõestas järgmise päeva hilisõhtul tulnud kõne härralt, kes pidas toda "kaunist isikupärast kodu otse mere ääres”. Ta oli mures, et kuhu me jääme (ei, me ei tulegi), mis on juhtunud (keegi ei vastanud ju mu kõnedele), temale edastati reserveering (meie aga pidime selle tühistama) ja kes nüüd talle raha võlgu on (mina kindlasti mitte, aga küllap see, kes talle reserveeringu edastas ja minu kõnedele ei vastanud).

Muide, San Franciscost helistanud klienditeenindaja pakkus paar näitajat, mille järgi alati maksimaalne reisielamus saada. Broneeri koht alati majutaja juures, kellel on:

  • 5-tärni hinnangud eelmistelt külalistelt
  • mitte ühtegi automaatset kommentaari, mis tekivad, kui majutaja broneeringu tühistab
  • eelmiste külaliste positiivsed arvustused
  • Airbnb poolt kinnitatud fotod majutusest
  • varasem komme vastata paari tunni jooksul kõigile kirjadele

Nii peaks saama parima koha.

Kus on autorendi Airbnb?

Kui juba reisidest ja jagamismajandusest rääkida, siis pole kuhugi kadunud: kus on autorendi Airbnb või autorendi Uber? Kogu see teenusevaldkond killustunud, täis mitu kihti vahendajaid (kohalikud teenusepakkujad, rahvusvahelised teenusepakkujad, kes sageli eelmiste autosid edasi rendivad, kohalikud interneti-rendiportaalid ja rahvusvahelised portaalid).

Kõige sellega käib kaasas läbipaistmatu hinnastamine, raskesti võrreldavad tingimused ja ebaselgus broneeritud auto suhtes. Sisuliselt selgub alati kuskil öösel lennujaamaleti taga, mis autot tegelikult rendiks pakutakse ja palju see lõbu maksma läheb.

Miks autorenti veel korralik disruption pole tabanud, jätan järgmised arvajad ja kommenteerijad kaitsma või ründama.

P.S. Teemaväliselt, aga siiski pean lõpp-lisanakiitma Nordicat. Minu visa hingega telefon, mille seiklustest Läänemere põhja ja tagasi elule olen kirjutanud-rääkinud, kadus pisut turbulentses maandumises Nordica lennukisse ära. Kuidas saab telefon lennuki sisse kaduda? Ma ka ei tea, aga seda ei leidnud üles ei reisijad, lennuki pardameeskond ega koristajad. Alles paari päeva pärast tuli välja, et telefon oli teinud koos lennukiga kaasa mitu reisi Vahemere-äärsetesse linnadesse, kuni see lõpuks avastati ja Nordica töötajad jätsid selle Tallinna lennujaama valve alla. Aitäh selle eest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.