Arvamus: Mehed, teie hobused põlevad

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
1th14oct13x185.jpg

Viimased nädalad on Eestis väldanud suur taksosõda. Praeguseks on asjad arenenud nii kaugele, et pea kõik suured taksofirmad on Taxifyst lahkunud oma äppidesse ja nii Taxify kui taksofirmad on varjunud kaevikutesse ja heidavad teineteise poole aeg-ajalt pomme süüdistustega.

Kui Taxify tuli, tõid nad oma eelisena välja just selle, et nad ei ole taksofirmade vaenlane ega konkurent, vaid meeldiv ja kasulik koostööpartner, kes aitab vanadel taksofirmadel lihtsalt rohkem raha teenida. Taksofirmad (või ehk peaks hoopis ütlema, et taksojuhid) liitusid massiliselt ja sündinud oli suur mõistuseabielu.

Praeguseks on mõlemad pooled aru saanud, et nii ei saa enam edasi minna ning see ongi suure taksosõja puhkemise põhjus.

Taksofirmad mõistsid, et mida rohkem võimu Taxify turul haarab, seda rohkem hakkab see sööma nende võimalusi taksofirma olla. Kui ikka enamus tellimusi ei käi enam läbi sinu, ei valitse sa enam kontakte oma klientidega ega otsusta sa enam lõpuks ka selle üle, kas klient sõidab su taksoga või mitte. Need otsuseid läksid kiiresti Taxify kätte.

Taksofirmade logod olid küll Taxify äpis näha, aga kindlasti harjusid inimesed tellima lihtsalt kõige lähedamal olevat normaalset taksot ning pikemas perspektiivis oleks logode ehk tegelikult iseseisvalt bränditud taksofirmade tähtsus kahanenud pea nullini. Kui taksofirma annab oma äri tuumiku ehk kliendikontakti täielikult teise firma kätte, annab ta ära ka suure osa võimalusest oma tuleviku heaks ise midagi ära teha.

Taxify jällegi sai ilmselt aru, et taksofirmadega koos edasi liikudes on neil kogu aeg jala küljes hulk väikseid pomme, kelle arvates võiks tegelikult rahumeeli telefoni teel asju edasi ajada ning hulga sularahakäivet tekitada. Iga suurem muutus äpis oleks tulnud nendega läbi rääkida või vähemalt neile peale suruda ja see oleks tekitanud palju pahandust.

Pealegi oleks Taxifyl liiga kiiresti tulnud võimaliku tulu osas lagi vastu ning kiiresti kasvavast dünaamilisest idufirmast oleks saanud vaikselt tiksuv ettevõte, kelle juurest oleks võinud nende peamine varandus ehk taksfirmad koos juhtidega ühel hetkel lihtsalt ära jalutada. Taksofirmadega koos jätkates oleks Taxify kontrolli oma ettevõtte tuleviku nende kätesse andnud samamoodi nagu taksofirmad oleks Taxifyga jätkates nende kätte andnud.

Nüüd on küsimus selles, kas taksofirmad suudavad muutuda headeks äpifirmadeks enne kui Taxify suudab muutuda heaks taksofirmaks. Nad mõlemad astuvad enda jaoks tundmatul ning ohtlikul pinnasel ja kumb esimese ja tervena sellest soost välja jõuab, on raske ennustada.

Taksofirmad peavad hakkama äppe tegema, üleval pidama ja turundama. See on keeruline ja kallis töö, sest esiteks tuleb saada äpid kümnetel erinevatel telefonidel tööle, teiseks tuleb neid turundada piisavalt palju, et inimesed endale need alla laadiks ja kolmandaks tuleb hoolitseda selle eest, et inimesed alla laaditud äppe ka avaks, mida nad tihti üldse tegema ei kipu. Kas inimesed ikka jaksavad meeles pidada, mis firma millises äpis on ja kas pärast aastat Taxifyga enam taksofirma kui selline nii väga loeb?

Taxifyl tuleb kõik äpiga seonduv hästi välja, aga nende küsimus on, kuidas meelitada konservatiivsed ning taksofirma logo pakutava turvatundega harjunud juhid enda äppi. Nagu Taxify tegijad ise õigesti ütlevad: lõpuks võidab see äpp, kust sa reaalselt takso saad, kui sul vaja on, nii et kui neil ikka laupäeva õhtul Tallinnas juhte pole, ei ole ka turu parimast taksoäpist midagi kasu.

Aga nagu selliste asjade puhul tihti on, võidab eestlaste omavahelisest kätšist hoopis keegi kolmas, antud hetkel Uber. Seal ei käi poriloopimist ja nad ei sunni kasutajat valima kolme-nelja erineva äpi vahel. Nad räägivad hoopis sellest, et nad tahavad aidata maksuametil sõitude pealt paremini makse koguda ja tõid kogu taksosegaduse varjus vaikselt ka Eestis välja dünaamilise hinnastamise ehk kallimad hinnad tipptunnil.

Sel nädalal toimetasid hoopis Tallinnas inimestele jõulukuuski koju ning annetasid igalt kuuselt kümme eurot heategevuseks. Üleüldise negatiivsuse taustal on see väga hästi valitud taktika. Mehed, teie hobused põlevad!

Geeniuse peatoimetaja Henrik Roonemaa tehnoloogiakolumn ilmub Postimehes igal teisel nädalal. Ilmumisele järgneval esmaspäeval toome selle ka Geeniuses ära. Loo originaallink on siin:http://arvamus.postimees.ee/3439537/henrik-roonemaa-mehed-teie-hobused-p…

Avafoto: Scanpix

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.