Suur lugu

Läti idufirma Pilot AI arendab riistvara, mis teeb iga auto isesõitvaks

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Roostetav Mazda 6 on täis erinevaid sensoreid ja andureid. Foto: Tanel Meos

Miks peaks kõikenägevate sensorite ja nutika tarkvaraga, mis auto isesõitvaks teevad, varustama ainult uued autod? Seda võiks teha ju ka vanade masinatega, mõtleb Läti idufirma Pilot AI, mis on omale seadnud lausa ulmelisi eesmärke.

Idufirmale pandi alus mullu veebruaris Tartus toimunud Garage48 hackathoni raames. Erinevalt autotootjatest on Pilot AI tiimil soov klientidele pakkuda kõigest 1000 eurot maksvat riistvara, millega saab iga auto teha isesõitvaks.

Tiim lagunes kiirelt laiali

Esialgsele ideele tuli tegevjuhi ametis olev Rihards Gailums, kelle sõnul oleks Pilot AI jäänud ilma eestlaste abita sündimata, rääkis mees Geeniusele intervjuus Riias.

“Enne Garage48 minekut ei olnud meil tiimigi. Mul tuli idee veidi enne Garage’ile minekut. Läksin Tartusse mõttega, et leida oma idee realiseerimiseks insenere. Äärepealt oleks jäänud tiim üldse loomata kuna Garage48 oli teisigi põnevaid ideid. Garage48 ajal arendasime algelise prototüübi, millega saime ära tõestada, et meil on tõsi taga,” ütles Gailums.

“Tänu Garage’il loodule saime potentsiaalsetele investoritele ning kiirenditele näidata, et arendusega tegeleb reaalne tiim. Algupärasest tiimist jäin ainult mina alles.” Lisaks tegevjuhile on Pilot AI arendusega hetkel seotud Andris Eihmanis ja Artis Āre.

Singapuri kiirendi ja autotootjate huvi

Pärast Garage48 osalemist läks Pilot AI jaoks kõik kiirelt ülesmäge. Ettevõte valiti Singapuri kiirendisse Enchant, mis keskendub riistvara tootvatele idufirmadele. Sealne programm kestis paar kuud ning selle raames said nad esimese investeeringu 50 000 dollarit, mis aitas neil riistvara edasi arendada.

Lisaks andis see neile võimaluse kohtuda tehaste esindajatega, kes oskasid anda neile sisendit, kuidas nad peaksid oma toodet arendama, et seda saaks kunagi hakata masstootma.

“Singapuris arendasime me kahe nädalaga auto katusele pandava sensori prototüübi. Lätis ei oleks võimalik seda nii kiirelt arendada. Võib-olla Tartus oleks, aga siin mitte. Aasia on selliste prototüüpide loomiseks väga hea koht.”

Singapuri kiirendis osalemine tähendas idufirma jaoks mitmeid üritusi, millest üks oli CES Asia. “Kohtusime seal mitmete erinevate inimestega, mille pealt nägime, et inimestel on meie toodetud riistvara järgi huvi. Püüdsime kiirelt ka autotootjate tähelepanu. Meiega käisid kohtumas kõik suured autotootjad, väljaarvatud BMW.”

Üks asi viis teiseni ning Singapuri kiirendist jõudis firma Nissani tütarfirma Infinitini, kes kutsus Pilot AI osalema asjade interneti kiirendisse Infiniti LAB, mis toimub Hong Kongis.

Turul juba sel aastal

Gailumsi sõnul andis Infiniti kiirendus osalemine neile võimaluse näha suurfirmat seestpoolt ning mõista sellise riistvara loomist paremini. “Mitmete autotootjatega kohtudes leidsime, et peame oma ärimudelit kohandama. Mitte muutma, aga kohandama. See tähendab, et esialgu keskendume Pilot MINI arendamisesse, mis pakub mõningaid võimalusi, kuid ei tee autot päris isesõitvaks.”

Pilot MINI on arendajatele suunatud riistvara, mis suudab eristada tänaval sõiduradasid, liiklusmärke, valgusfoore, auto ees olevaid objekte ning väldib avariisid. Riistvaraliselt on kasutusel radarid, kolm kaamerat, mitmed sensorid ja GPS. “Endiselt on mõte selles, et meie riistvaraga saaks teha juba aastaid müüdud auto targemaks. Tänu Wi-Fi ja 4G andmeside olemasolule saab kogutud andmeid jagada teiste autodega.”

Tegevjuhi sõnul jõuab Pilot MINI turule hiljemalt selle aasta lõpuks ning päris isesõitmist pakkuv riistvara jääb järgmisesse või ülejärgmisesse aastasse. Mõlemil juhul on süsteemi üheks osaks äpipood, kust saab kasutaja juurde osta tarkvara, mis on mõne geograafilise regiooni jaoks mõeldud. See tähendab, et karbist välja võttes on seadmel olemas teatud nutikus, kuid tarkvaraliselt saab osta juurde lisasid, mis on vastavuses nt Saksamaa või Eesti seadusandlusega. Konkreetne hinnastamine ei ole veel paigas.

Piloti arendatud riistvara hakkab ühenduma auto OBD-II ühenduspessa, kust saadakse autole käsklusi edastada. Kuigi nimetatud ühenduspesa võib leida ka vanematelt autodelt, siis Gailumsi sõnul suunavad nad selle maksimaalselt kümne aasta vanustele autodele.

Suure punase nupuga saab auto ühe nupuvajutusega peatada. Foto: Tanel Meos

Koostöö sakslastega võib tuua edu

Kuigi idufirma on tänaseks osalenud mitmes Aasia kiirendis, siis edu võivad nad saavutada hoopis tänu sakslastele. Märtsi alguses lendab tiim Stuttgarti, kus nad võtavad osa Daimleri idufirmade programmist adVANce. Huvitava nimega programm on loodud Mercedes Benz Vans osakonna poolt ning kirjelduse järgi ei ole tegu ei kiirendi ega inkubaatoriga. Eelnimetatutest eristab programmi fakt, et sinna valitud idufirmad saavad oma ideed arendada koos Daimleriga edasi. Pika autotootmise ajalooga ettevõte jagab idufirmadega oma kogemusi ning programmi raames loodud riist- ning tarkvara intellektuaalne omand kuulub edaspidiselt võrdväärselt idufirmale ja Daimlerile.

On märkimisväärne, et Mercedes Benz Vans on viimasel ajal seadnud suurt rõhku uutele tehnoloogiatele ning arendanud huvitavaid ideeautosid ja konseptsioone. Kuigi Daimleri programmis osalemine ei tähenda ilmtingimata investeeringu saamist, on oluline välja tuua, et alles paar kuud tagasi oli Daimler üks kümnest investorist, kes investeerisid Eesti idufirmasse Starship Technologies ligikaudu 17 miljonit eurot.

Kas suur jutt või reaalsus?

Hetkel on Pilot AI tehnoloogia autonoomsusest kahjuks kaugel. Mõistan, et neil ei ole miljoneid eurosid ning suuri arenduskeskuseid, kuid Riias näidatu jättis siiski tagasihoidliku mulje.

Põhjus peitub selles, et auto mida meile Riias demonstreeriti ei töötanud Piloti poolt arendatud riistvara peal. Ettevõte teeb koostööd Riia elektroonika ja arvutiteaduse instituudiga, mis on valmis arendanud analoogse riistvara, mis on küll kordades suurem. Kui uurisin, miks meile ei näidata töötavat Piloti riistvara, siis toodi põhjenduseks, et neil on käsil uue prototüübi arendamine ning selleks eemaldati autolt eelmine versioon.

Video ja fotod: Tanel Meos

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.